wanneer 4 wd op verhard?

Moderator: Beheerder

wanneer 4 wd op verhard?

Berichtdoor snip » 19 nov 2010, 09:34

Heren,

aangezien het slechte weer weer voor de deur staat wil ik jullie toch eens het volgende vragen:

wanneer rijden jullie in 4wd op verharde weg? welke omstandigheden laten dit toe?
en in welke mate?

sneeuw/ijzel/extreme regenval?

ik ben eens benieuwd


Mvg Gijs
________
[l_,[____],_
l---L -O]==[O-
()_) ()_)----)_)

vitara jlx '96 16V
Maxxis 235
Avatar gebruiker
snip
Stamgast
 
Berichten: 149
Geregistreerd: 08 maart 2010, 15:44

Re: wanneer 4 wd op verhard?

Berichtdoor jvdzee » 19 nov 2010, 10:37

ik alleen met een dikke laag sneeuw.
Mits deze al vast gereden is

Regen heb je nog steeds te veel grip en dat is niet goed voor je aandrijving

met ijzel blijf ik waar ik ben maar als je met ijzel grip krijg ben sloop je ook je aandrijving

Vitara's zij er niet voor gebouwd om op verhard 4wd te rijden ze hebben geen middendiff die er voor zorgen dat de voorwielen sneller kunnen draaien dan de achterwielen.
Dat heb je nodig in de bochten.

Houd er rekening mee 4wd is een HULP middel en geen wondermiddel.
Als het glad nog steeds rustig aan doen.
jvdzee
 

Re: wanneer 4 wd op verhard?

Berichtdoor snip » 19 nov 2010, 11:11

ik ben op de hoogte dat 4 wd niet geschikt is voor verharde ondergrond, ivm wringen van de aandrijflijn en ik weet ook dat het een hulp middel is, en geen wonder middel.

maar ik ben gewoon eens benieuwd wanneer men hier de 4 wd gebruikt om ergens te komen.
over het algemeen denk ik dat een vitje met AT of Mud bandjes in de 2 wd, bijna overal moet kunnen komen en dat het gebruik van 4 wd op verhard te verwaarlozen is. muv flinke pak sneeuw misschien. ( hebben ze niet snel de neiging om bij ijzel/ sneeuw rondjes te gaan draaien?)

ik verwacht namelijk een redelijke winter ( en kijk ernaar uit) en wil eigenlijk graag weten wanneer ik zonder te veel zorgen de 4 wd kan pakken als ik hem nodig denk te hebben.

vorig jaar reed ik nog een 106 rally en als ie 4 wd had gehad dan was die in de winter regelmatig gebruikt om weg te kunnen rijden. wat een ellende was dat. 15 minuten voor de hut staan te kl-+*ten om weg te kunnen rijden ( buurt heeft wel gelachen :wall: )
________
[l_,[____],_
l---L -O]==[O-
()_) ()_)----)_)

vitara jlx '96 16V
Maxxis 235
Avatar gebruiker
snip
Stamgast
 
Berichten: 149
Geregistreerd: 08 maart 2010, 15:44

Re: wanneer 4 wd op verhard?

Berichtdoor jvdzee » 19 nov 2010, 11:15

modderbanden en at's hebben minder rubber oppervlak op de weg dan winterbanden
vooral bij ijzel en aangereden sneeuw heb je zelfs minder oppervlak wat raakt lijkt me dat je dan minder grip hebt :!:

misschien iemand anders meer/andere ervaringen heeft ben ook niet zo heel bekend met muds :whistle:
jvdzee
 

Re: wanneer 4 wd op verhard?

Berichtdoor jeroen » 19 nov 2010, 11:28

met modderbanden heb je denk ik meer grip in aangereden sneeuw hoor :think:
geef jij maar plankgas, denk dat modderbanden eerder grip hebben als normale banden, modderbanden gaan wel graven, en minder rubberoppervlakte is meer druk per cm2 dus die hakt er eerder in als normale bandjes.
ik denk dat ik alleen met sneeuw 4wd erin zet, zoals vorig jaar naar almere was het perfect geweest :wall:




of als ik mn achterste aandrijfas breek na een vpc bbq :whistle:
Avatar gebruiker
jeroen
Ploeteraar freak!!
 
Berichten: 10547
Geregistreerd: 04 mei 2006, 19:03
Woonplaats: heiloo

Re: wanneer 4 wd op verhard?

Berichtdoor jvdzee » 19 nov 2010, 11:31

jeroen schreef:of als ik mn achterste aandrijfas breek na een vpc bbq] :whistle:


dan mag je van geluk spreken dat je nog met je voorwiel aandrijving naar huis kan komen :lol:
jvdzee
 

Re: wanneer 4 wd op verhard?

Berichtdoor jeroen » 19 nov 2010, 11:32

jvdzee schreef:
jeroen schreef:of als ik mn achterste aandrijfas breek na een vpc bbq] :whistle:


dan mag je van geluk spreken dat je nog met je voorwiel aandrijving naar huis kan komen :lol:


terug naar westervoort :003: maar das idd geluk bij ongeluk
Avatar gebruiker
jeroen
Ploeteraar freak!!
 
Berichten: 10547
Geregistreerd: 04 mei 2006, 19:03
Woonplaats: heiloo

Re: wanneer 4 wd op verhard?

Berichtdoor RobinHel » 19 nov 2010, 11:32

jvdzee schreef:
jeroen schreef:of als ik mn achterste aandrijfas breek na een vpc bbq] :whistle:


dan mag je van geluk spreken dat je nog met je voorwiel aandrijving naar huis kan komen :lol:

afgeraden, niet gedaan, blijven slapen volgende dag naar huis gebracht! (mocht denk ik alleen nog niet rijden :oops: )
Auto later die week door mij gemaakt! overigens de volgende dag wel de cardanas op de A12 teruggevonden :whistle:
Afbeelding
Avatar gebruiker
RobinHel
phpbb beheerder
 
Berichten: 4513
Geregistreerd: 25 mei 2008, 22:27
Woonplaats: Carport in Westervoort

Re: wanneer 4 wd op verhard?

Berichtdoor Bianca » 19 nov 2010, 12:08

Met zulke banden als wij hebben kunnen we zonder 4wd aardig weg komen. Om iemand uit de sneeuw te trekken is 4wd dan wel
effe handig maar ook nog niet echt noodzakelijk. Ik vind de winter het klooterigste tijd van het jaar (en er is voorspeld dat we
een nog heviger winter krijgen dan vorig jaar, met nachttemp. van -20 en sneeuw tot aan eind maart.... :022: :022: )
dus liever blijf ik binnen. Maar met verse sneeuw vond ik het altijd heerlijk om een stukkie te gaan rijden
Blitz zal nu toch eerste een dak en deuren moeten hebben voor ik dat doe. :wink:
If you can't Dodge it, RAM it!!
Afbeelding
Avatar gebruiker
Bianca
Ploeteraar freak!!
 
Berichten: 2127
Geregistreerd: 17 mei 2010, 18:57
Woonplaats: Slagharen

Re: wanneer 4 wd op verhard?

Berichtdoor Zoef » 19 nov 2010, 12:19

Bianca schreef:
Maar met verse sneeuw vond ik het altijd heerlijk om een stukkie te gaan rijden
Blitz zal nu toch eerste een dak en deuren moeten hebben voor ik dat doe. :wink:


Kachel in hoogste stand op de voeten, :oops: dikke trui, winterbroek (zo'n gevoerde), sneeuwboots aan en niet te hard rijden dan moet het lukken toch?:dance: :dance:
Na een uurtje rijden terug naar de kachel met een beker Gluhwijn (of warme chocolademelk)

Groetjes,
Hans
Beter laat dan ooit
Avatar gebruiker
Zoef
Ploeteraar freak!!
 
Berichten: 679
Geregistreerd: 11 jan 2010, 21:43
Woonplaats: Drachten

Re: wanneer 4 wd op verhard?

Berichtdoor snip » 19 nov 2010, 12:28

logischer wijze zou ik zeggen dat noppen bandjes ( muds en mijn lieve grabbertjes) zich idd in de sneeuw drukken cq vreten. juist dat ''gebroken'' oppervlak zal zorgen dat je meer grip hebt omdat de noppen zich in de sneeuw vreten en afzetten ( vaak zijn dit soort banden ook geschikt als winterband), een normale band heeft een meer gesloten oppervlak wat zich minder in sneeuw vreet en dus ook minder ghrip zou moeten geven.

gaan we er even vanuit dat de band niet volgelopen is.

zie het als een crossmotor met noppenband en crossmotor met een wegband.
zet ze beide op de baan, en de noppenband heeft 4 rondjes gemaakt als de wegband er 1 heeft gereden.

ik ben er niet bang voor, want het zal altijd beter zijn als mijn vorige auto's.
denk dat cabbie wel wat kouder zal zijn :shifty:
maar ik wil nu ook wel eens volgas over de besneeuwde linkerbaan :023:

z

( mompelt iets over frustratie van het jarenlang op die manier te zijn gepasseerd)
________
[l_,[____],_
l---L -O]==[O-
()_) ()_)----)_)

vitara jlx '96 16V
Maxxis 235
Avatar gebruiker
snip
Stamgast
 
Berichten: 149
Geregistreerd: 08 maart 2010, 15:44

Re: wanneer 4 wd op verhard?

Berichtdoor Zoef » 19 nov 2010, 12:43

Op sneeuw scheelt het een stuk, vooral met verse sneeuw kan de 4wd aan en rijdt je gewoon weg.
We hadden hier in Friesland vorig jaar december een halve meter verse sneeuw, man wat een feest om gewoon weg te rijden.
Veel AT banden hebben de titel M+S (Modder en Sneeuw) en sommige zelfs het predikaat winterband (staat het bergje met sneeuwvlok op) zoals de T/A 's van BF Goodrich dus die doen het goed in de sneeuw
Op ijs redt geen een band het 50% meer grip van bijna niets is nog steeds niet veel... :whistle:

Groet,
Hans
Beter laat dan ooit
Avatar gebruiker
Zoef
Ploeteraar freak!!
 
Berichten: 679
Geregistreerd: 11 jan 2010, 21:43
Woonplaats: Drachten

Re: wanneer 4 wd op verhard?

Berichtdoor SJerriff » 19 nov 2010, 13:54

zolang je rechtuit rijdt kan je sowieso in 4WD. Je kan tijdens het rijden van 2wd naar 4WDH schakelen en weer terug.
Maar niet elke verkeerssituatie leent zich om dat te doen.

Als er een vet pak sneeuw ligt kan je zonder meer natuurlijk in 4WD rijden. Zodra de ondergrond verhard dreigt te worden terug naar 2WD.
Met ijzel zou ik het rustig aan doen, en stuk voor stuk kijken of de 4WD kan.
Afbeelding
Avatar gebruiker
SJerriff
Ploeteraar freak!!
 
Berichten: 8547
Geregistreerd: 28 jan 2009, 14:04

Re: wanneer 4 wd op verhard?

Berichtdoor snip » 19 nov 2010, 14:25

Vleespet schreef:zolang je rechtuit rijdt kan je sowieso in 4WD. Je kan tijdens het rijden van 2wd naar 4WDH schakelen en weer terug.
.



is neem ik aan met handmatige naafjes? ik heb auto naafjes en die moet je weer ontgrendelen is mij verteld? ( achteruit rijden)

of kan dit bij beide?
________
[l_,[____],_
l---L -O]==[O-
()_) ()_)----)_)

vitara jlx '96 16V
Maxxis 235
Avatar gebruiker
snip
Stamgast
 
Berichten: 149
Geregistreerd: 08 maart 2010, 15:44

Re: wanneer 4 wd op verhard?

Berichtdoor Pjelle » 19 nov 2010, 14:34

In Noorwegen hebben we met de MB'tjes honderden kilometers gerden in 4x4 en dan met spijkerbanden en over een weg van ijs.
Heb je ook geen midden diff en ging allemaal prima.
Gr, PierJelle
Afbeelding
Avatar gebruiker
Pjelle
Ploeteraar freak!!
 
Berichten: 2158
Geregistreerd: 12 jan 2010, 19:09
Woonplaats: Steenwijkerwold

Volgende

Keer terug naar Tips!

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten

cron