Gisteren was ik met de XT naar het werk omdat mijn heen-en-weer-peugeootje een beurt kreeg. Om 18:00 reed ik vanuit Ekkersrijt weer terug naar huis, maar ben niet verder gekomen dan de afslag Son.
Vlak daarvoor was het me al opgevallen dat er een rateltje ergens vandaan kwam en dat hij niet harder wilde dan 85-90 (bij 3000rpm in de hoogste trap van de automaat). Secondes later hoorde ik:
trrrrrrrrrrRRRRRRRRRRNGNGNGNGNGNG BENG! tikke-tikke-tikke-tikke-tikke-tikke ....
... en toen was het uit met de pret. Ik had nog genoeg vaart om de afslag te nemen en tot bovenaan te komen waar ik de XT in de berm heb geparkeerd. De motor was toen al uitgevallen. Starten lukte niet meer, de motor ging wel rond en pruttelde wat op 2 of 3 cilinders maar bleef niet lopen. Ook hoorde ik een metalige, onregelmatige ratel tijdens het rondgaan van de motor. De keuzehendel van de automaat was nog wel normaal te bedienen en in de P-stand heeft hij ook nog echt weerstand. Uitgestapt en meteen even gecheckt hoe de distributieriem eraan toe was, maar die is nog helemaal 100%.
Lang verhaal kort: Hettie is me komen ophalen en ik heb een ambulance geregeld en de XT opgehaald. Om 23:00 was ik thuis.
Nu natuurlijk de vraag: wat is er loos? Ik voelde tijdens vlak voor de BENG dat de XT echt even inhield om vlak na de BENG in een soort vrijloop te komen. Mijn gok is dat er klep is losgeraakt en dat die klep op zijn laagste punt vast is komen te zitten in de cilinderkop waarna de zuiger van die cilinder de klep binnenin de cilinder heeft afgebroken. Dat zou het vermogensverlies, het ratelen en het slecht rondgaan en afslaan kunnen verklaren. Iemand nog andere theorieën?
En vraag 2: iemand bereid om op een nader af te spreken dag mee te helpen om motor en/of bak uit te bouwen en eventueel te vervangen?