Motorwissel XT

Wat doet het nu weer niet!!!!

Moderator: Beheerder

Re: Motorwissel XT

Berichtdoor brammie » 08 mei 2015, 19:20

Het is al een sc100 blok
dus met 800 kop
Powerrrrrr :005:
If no one goes right
Go left!
Avatar gebruiker
brammie
Ploeteraar freak!!
 
Berichten: 3292
Geregistreerd: 20 dec 2009, 23:12
Woonplaats: langweer

Re: Motorwissel XT

Berichtdoor suzuki.pickup » 09 mei 2015, 09:21

Heb ik ook nog staan, maar na drie weken stilstand komt 3e cilinder eerst niet mee ( is al zo sinds '97, weet niet wat dat is) :roll:
suzuki.pickup
Ploeteraar freak!!
 
Berichten: 901
Geregistreerd: 01 okt 2013, 21:25

Re: Motorwissel XT

Berichtdoor brammie » 09 mei 2015, 11:22

Geef maar aan mij
voor de verzameling :003:
If no one goes right
Go left!
Avatar gebruiker
brammie
Ploeteraar freak!!
 
Berichten: 3292
Geregistreerd: 20 dec 2009, 23:12
Woonplaats: langweer

Re: Motorwissel XT

Berichtdoor suzuki.pickup » 09 mei 2015, 15:16

Oh, kwistniet dat jij ze ook verzameld :003: Ik heb een kwartet lopende duuzends staan plus nog twee in onderdelen... :023:
suzuki.pickup
Ploeteraar freak!!
 
Berichten: 901
Geregistreerd: 01 okt 2013, 21:25

Re: Motorwissel XT

Berichtdoor brammie » 09 mei 2015, 15:32

Ik verzamel niet echt
ik kan gewoon niks wegdoen :whistle:
If no one goes right
Go left!
Avatar gebruiker
brammie
Ploeteraar freak!!
 
Berichten: 3292
Geregistreerd: 20 dec 2009, 23:12
Woonplaats: langweer

Re: Motorwissel XT

Berichtdoor zwartepanter » 14 mei 2015, 18:28

Weer lekker bezig geweest met motortje bouwen. Krukas van de donor uitgebouwd om in de bankschroef te zetten want ik kreeg de krukasbout met geen mogelijk los. Er moest een ijzeren pijp van een meter aan te pas komen voordat hij zich gewonnen gaf. Natuurlijk netjes alle onderdelen (lagerkappen etc.) op volgorde gelegd om alles goed terug te bouwen.

Afbeelding

Dit alles om de oliepomp te kunnen wisselen, want die zijn dus verschillend. Onderop de originele, bovenop die van de donor:

Afbeelding

Helaas kwam ik er bij het inbouwen van de krukas achter dat de lagerschalen te ver heen zijn. Ik moet nu dus eerst nieuwe bestellen voordat ik verder kan. Lastig online te vinden trouwens, iemand tips? Winparts, auto-onderdelen24.nl, easycarparts en dat soort sites hebben ze niet. :wall:

Toen heb ik maar de carterpan van metaalsplinters ontdaan en goed schoongemaakt dus die kan er zo weer op. :023:
De enige echte XT: combi X90/GEO Tracker 1.6i automatic (97pk)
Chassishoogte 43cm
custom built onderstel: o.a. verlengde sam-as voor met airshocks
33x13.5x15 Maxxis Mudzilla LT / 32x11.5x15 Maxxis 751 ATs
Avatar gebruiker
zwartepanter
Ploeteraar freak!!
 
Berichten: 6459
Geregistreerd: 08 sep 2007, 09:10
Woonplaats: Grave

Re: Motorwissel XT

Berichtdoor frankd » 14 mei 2015, 22:55

Voor lagerschalen denk ik bij de dealer of een revisiebedrijf
Groetjes Frank

Grand vitara 2.5V6 2001
Kia Sportage 1.6 2013
Avatar gebruiker
frankd
Ploeteraar freak!!
 
Berichten: 1953
Geregistreerd: 20 jun 2008, 18:12
Woonplaats: Standdaarbuiten

Re: Motorwissel XT

Berichtdoor Pjelle » 16 mei 2015, 22:22

Misschien bij euro4x4parts? Zit ook modderpoel dacht ik.
Gr, PierJelle
Afbeelding
Avatar gebruiker
Pjelle
Ploeteraar freak!!
 
Berichten: 2158
Geregistreerd: 12 jan 2010, 19:09
Woonplaats: Steenwijkerwold

Re: Motorwissel XT

Berichtdoor zwartepanter » 16 mei 2015, 22:29

Ik heb ze inmiddels opgehaald bij SP. Bedankt voor de suggesties. :023:

Bij euro4x4parts hebben ze die lagerschalen trouwens inderdaad op voorraad.
De enige echte XT: combi X90/GEO Tracker 1.6i automatic (97pk)
Chassishoogte 43cm
custom built onderstel: o.a. verlengde sam-as voor met airshocks
33x13.5x15 Maxxis Mudzilla LT / 32x11.5x15 Maxxis 751 ATs
Avatar gebruiker
zwartepanter
Ploeteraar freak!!
 
Berichten: 6459
Geregistreerd: 08 sep 2007, 09:10
Woonplaats: Grave

Re: Motorwissel XT

Berichtdoor zwartepanter » 23 mei 2015, 18:22

Vandaag weer lekker opbouwend bezig geweest. Begonnen met het schoonmaken van de oliepomp (tip van Arno) en het plaatsen van de nieuwe lagerschaaltjes:

Afbeelding

Daarna oliepompzeef, carter en krukassensor gemonteerd:

Afbeelding

Toen kon de motor weer rechtop gezet worden waarna motorsteunen, dynamo, waterpomp en wat leidingwerk gemonteerd konden worden. En niet te vergeten een spiksplinternieuwe koppakking:

Afbeelding

Hierna was het tijd om de kop aan te pakken. Eerst de oude pakking verwijderd en het afdichtvlak goed schoongemaakt:

Afbeelding

Toen het bovenblok op het onderblok gemonteerd. Blij met mijn momentsleutel die ik vorig jaar met mijn verjaardag heb gekregen en die nu goed van pas komt;

Afbeelding

Ik ben voor de zekerheid met een magneet door het bovenblok gegaan en dat is maar goed ook. Ik viste er twee stukjes ijzerdraad uit die de overblijfselen bleken te zijn van het veertje waarmee de voorste klephevel (of hoe je dat ding ook noemt) op zijn plek gehouden wordt:

Afbeelding

Eerste werk is dus zo'n veertje uit het donorbovenblok scoren en de tuimelaar weer op zijn plek vastzetten. Daarna kan de nokkenas er weer in en wordt het langzaam tijd om de motor weer in de XT te lepelen. :dance:
De enige echte XT: combi X90/GEO Tracker 1.6i automatic (97pk)
Chassishoogte 43cm
custom built onderstel: o.a. verlengde sam-as voor met airshocks
33x13.5x15 Maxxis Mudzilla LT / 32x11.5x15 Maxxis 751 ATs
Avatar gebruiker
zwartepanter
Ploeteraar freak!!
 
Berichten: 6459
Geregistreerd: 08 sep 2007, 09:10
Woonplaats: Grave

Re: Motorwissel XT

Berichtdoor brammie » 23 mei 2015, 20:14

Goed bezig ray :023:

Heb je een keer een grote sprong gemaakt?
gezien de deuk in je carterpan
If no one goes right
Go left!
Avatar gebruiker
brammie
Ploeteraar freak!!
 
Berichten: 3292
Geregistreerd: 20 dec 2009, 23:12
Woonplaats: langweer

Re: Motorwissel XT

Berichtdoor zwartepanter » 23 mei 2015, 22:32

Die deuk zit ter hoogte van de stuurstang. Of het komt door hard neerkomen of dat Erik er zelf die deuk in heeft geslagen tijdens de bouw van de vooras durf ik niet te zeggen.

Ik ben trouwens nog verder gegaan. De motor is nu zo ver dat hij weer ingebouwd kan worden. Daar heb ik op zich graag hulp bij dus wie er morgen of overmorgen tijd heeft, is van harte welkom. :wink:

Afbeelding
De enige echte XT: combi X90/GEO Tracker 1.6i automatic (97pk)
Chassishoogte 43cm
custom built onderstel: o.a. verlengde sam-as voor met airshocks
33x13.5x15 Maxxis Mudzilla LT / 32x11.5x15 Maxxis 751 ATs
Avatar gebruiker
zwartepanter
Ploeteraar freak!!
 
Berichten: 6459
Geregistreerd: 08 sep 2007, 09:10
Woonplaats: Grave

Re: Motorwissel XT

Berichtdoor zwartepanter » 24 mei 2015, 17:31

Frenske had tijd en zin, dus vandaag kon de motor er in (dat rijmt!). :dance:

Afbeelding

Afbeelding

Frenske, nogmaals bedankt jongen! :023:

Maar ik ben nog lang niet klaar, getuige de berg boutjes die ik nog over heb. Gelukkig zijn er een flink stel bij van de donormotor, dus dat scheelt wel.

Afbeelding

Morgen misschien weer verder.

Is er trouwens iemand die weet hoe de koelvloeistofslangen naar de verwarming aangesloten moeten worden? Die rechtstreeks van de pomp komt onder of boven? En hoe moet de ontsteking staan als de nokkenas bij het streepje staat? Dit kan ik geen van beiden vinden in mijn handboek. :roll:
De enige echte XT: combi X90/GEO Tracker 1.6i automatic (97pk)
Chassishoogte 43cm
custom built onderstel: o.a. verlengde sam-as voor met airshocks
33x13.5x15 Maxxis Mudzilla LT / 32x11.5x15 Maxxis 751 ATs
Avatar gebruiker
zwartepanter
Ploeteraar freak!!
 
Berichten: 6459
Geregistreerd: 08 sep 2007, 09:10
Woonplaats: Grave

Re: Motorwissel XT

Berichtdoor Totalegekte » 24 mei 2015, 17:52

Ook goed bezig geweest!! :023:
Gr Totalegekte
Chassis hoogte 37,5 cm



Afbeelding
Avatar gebruiker
Totalegekte
Ploeteraar freak!!
 
Berichten: 5847
Geregistreerd: 02 mei 2007, 16:40
Woonplaats: Oosterbierum/Friesland

Re: Motorwissel XT

Berichtdoor zwartepanter » 25 mei 2015, 19:54

Het einde is in zicht. Vandaag heb ik heel wat leidingwerk en onder andere het uitlaatspruitstuk schoongemaakt en aangesloten:

Afbeelding

Afbeelding

Morgen kvs, motorolie en een nieuwe uitlaatpakking halen. Dan nog de radiateur en accu doen en dan is het wel zo'n beetje klaar. :dance:

Nog een vraagje: op onderstaande foto zie je de koelwaterleidingen voor de kachel. Hoe moeten deze zitten, zoals op de foto of juist andersom? Voor de duidelijkheid: op de foto komt de bovenste slang vanaf de waterpomp en de onderste vanaf achter de motor vandaan. Het zal wel niet veel uitmaken, maar toch wil ik het graag weten.

Afbeelding
De enige echte XT: combi X90/GEO Tracker 1.6i automatic (97pk)
Chassishoogte 43cm
custom built onderstel: o.a. verlengde sam-as voor met airshocks
33x13.5x15 Maxxis Mudzilla LT / 32x11.5x15 Maxxis 751 ATs
Avatar gebruiker
zwartepanter
Ploeteraar freak!!
 
Berichten: 6459
Geregistreerd: 08 sep 2007, 09:10
Woonplaats: Grave

VorigeVolgende

Keer terug naar Problemen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron