Hier verder dus.
Ik heb eens wat speurwerk verricht. Deze brochure is verkrijgbaar op de website van de RDW. Hierin staan de volgende bepalingen:
4.2 Bij samengestelde voertuigen met een dragend chassis of
een (semi) dragende bodemplaat worden vaak onderdelen van
verschillende 'bouwjaren' en varianten van een voertuigtype
gecombineerd. Het voertuig krijgt bij deze variant een nieuwe
identiteit en een nieuw kenteken, tenzij er na het samenstellen weer
een voertuig ontstaat dat is (type)goedgekeurd. Het voertuig moet
door de fabrikant in deze uitvoering leverbaar zijn geweest. Voor de
beoordeling van de identiteit en de vaststelling van de datum eerste
toelating wordt het voertuig onderverdeeld in drie hoofdonderdelen:
het chassis of de bodemplaat, de carrosserie en de aandrijving. Is een
nieuw, origineel chassis of carrosserie niet meer leverbaar (bij een
historisch voertuig) dan mag een door derden gemaakt exemplaar
gebruikt worden, op voorwaarde dat deze gelijkwaardig is. Zie ook
hoofdstuk 6.
Met behulp van documenten moet u bij de keuring aantonen
van welke voertuigen de gebruikte hoofdonderdelen
afkomstig zijn. Als u een hoofdonderdeel vervangt door een nieuw
exemplaar van hetzelfde model en type, gemaakt door de fabrikant
van het oorspronkelijke voertuig, moet u hiervoor eveneens
documenten overleggen. Als het vervangen onderdeel het
identificatienummer bevat, is een vooronderzoek door de RDW een
vereiste. Dit om identificatieproblemen bij de keuring te
voorkomen. Bij de keuring moet u altijd het plaatdeel met het oude
identificatienummer inleveren.
5.1 Bij voertuigen met een dragend chassis, waarop een afwijkende
carrosserie is aangebracht verandert niet altijd de identiteit.
Als het chassis en de aandrijving bij elkaar behoren, wordt de identiteit
gehandhaafd. De RDW beoordeelt de wijziging in dit geval aan de
hand van de technische eisen die geldig waren ten tijde van de datum
eerste toelating van het oorspronkelijke voertuig.
Als de RDW de wijziging goedkeurt, behoudt het voertuig zijn
kenteken. Wel wordt in dat geval de typeaanduiding op het
kentekenbewijs aangepast.
Maar als ook de aandrijving met één of meer onderdelen uit andere
voertuigen is aangepast, dan krijgt het voertuig een nieuwe
identiteit. Het voertuig moet opnieuw worden toegelaten en krijgt
na goedkeuring een nieuw kenteken. Het voertuig moet in dit geval
voldoen aan de huidige toelatingseisen.
Op basis hiervan kan ik het volgende concluderen:
1. Als ik een Vitara body van 1996 of later gebruik, voldoe ik in zoverre aan de eerste paragraaf dat er een typegoedgekeurde variant ontstaat, afgezien van eerdere verbouwingen aan het onderstel. Identiteit en kenteken kunnen dan worden gehandhaafd.
2. Chassis en aandrijving horen bij elkaar en dat blijft ook na de bodyswap zo, de identiteit kan dus in principe worden gehandhaafd. Maar er is wel degelijk al eerder iets aangepast aan de aandrijving (de Samurai vooras) waardoor de X90 op dit moment eigenlijk al gekeurd zou moeten worden.
Zoals hij er nu bij staat, moet hij dus al naar Lelystad! Op zich geen verrassing, maar toch wil ik dat voorkomen, voornamelijk wegens de hoge kosten. Ik denk dat het dus verstandig is om in ieder geval te zorgen voor een (zilver)grijze body zodat de kleur al geen alarmbelletjes laat rinkelen bij de dames en heren van de politie.