Vanochtend naar de keuring geweest en ik heb goed nieuws en slecht nieuws...
Eerst maar het goede nieuws: de XT is goedgekeurd!!!!
En dat zonder serieuze op- of aanmerkingen. Het enige waar de keurmeester wat van zei, was een vergeten splitpen, de manier waarop de hevel van de remkrachtverdeler aan de wielophanging vast zit (tie-raps ) en de flens van de achterste cardanas raakt af en toe de A-link. Dat laatste lost zich vanzelf op als ik de wielbasis weer groter maak om de grotere banden te kunnen monteren. Ik had halverwege de keuring al goede hoop gekregen, omdat de keurmeester (trouwens dezelfde die het vooronderzoek heeft gedaan gelukkig) al vrij snel overging tot het inslaan van het nieuwe chassisnummer.
Vanochtend vlak voor vertrek:
In de hal van de RDW:
Het oude chassisnummer doorgehaald:
Het nieuwe chassisnummer:
Na de keuring, die ongeveer 50 minuten duurde, is het enige wat nu op het kenteken van de Tracker aangepast moet worden de plaats waar het chassisnummer is ingeslagen. En het gewicht dan? Dat is het gekke, hij is namelijk helemaal niet gewogen! Ik heb nog op het punt gestaan te vragen waarom niet, maar ik wilde geen slapende honden wakker maken. Gek genoeg is het gevolg nu dat de XT een categorie gezakt is, in plaats van gestegen! De X90 woog namelijk op kenteken 1070 kilo, de Tracker had 1040 op kenteken staan. En dat terwijl de XT zoals hij er nu bij staat misschien zelfs net iets meer dan 1150 weegt. Mazzeltje dus!
Maar nu nog het slechte nieuws. Ik heb nog gevraagd of trekgewicht aangepast kon worden van de huidige 450kg (geremd en ongeremd) naar 750kg ongeremd en de 1310 geremd die op het kenteken van de X90 stond. Volgens de keurmeester kon dat dus niet, omdat je dan de typegoedkeuring moet aanpassen. Hij gaat het nog wel navragen voor me of ik dan tenminste die 1310 geremd op het kenteken kan krijgen, aangezien het chassis van de X90 is gebruikt. Laten we het maar hopen dan.
Al met al geen slechte dag dus. Mijn harde werken is beloond en ik kan weer de weg op met de XT.