Heel apart incidentieel probleem!

Alles omtrent elektronica

Heel apart incidentieel probleem!

Berichtdoor SanderVitaraCuracao » 20 okt 2012, 18:41

Goedemiddag,

Ik heb mij nog maar net voorgesteld, maar zit al een tijdje met een probleem met mijn Vitara 1.6 JLX uit '96.

Ik zal proberen het vanaf het begin te omschrijven:

Ik heb een maand geleden een Vitara gekocht, leuke auto. Na een week rijden viel hij eens uit. Daarna weer gestart, niks aan de hand. Een paar dagen weer, toen starte hij een tijd niet. Alles los gehaald, nagekeken en schoon gemaakt en uiteindelijk, bij toeval met een bus haarlak (sorry jongens) kreeg ik hem weer gestart. Niks meer aan de hand.

Twee weken later reed ik hier door de stad, en ineens viel hij weer uit, tijdens het rijden. Ik denk, ik doe slim, ik haarlak kopen, maar ik kreeg hem op geen enkele manier gestart. Curacaose wegenwacht gebeld, deze mensen weten niks en halen je alleen op en zetten je auto ergens anders neer, echter had deze man wel een bus start spray mee. Met de startspray sloeg hij wel aan. Brandstof probleem dus. Tijdje wezen zoeken en kijken, en wat bleek, relais van de brandstofpomp was kapot. Relais van het ECU op het brandstofrelais gezet, en de ECU doorgelust via een schakelaar zodat deze handmatig bediend kan worden. Niks aan de hand, hij deed het weer en rijden als een zonnetje!

Nu 3 weken later heb ik een groter probleem, ook een stuk complexer. Als ik, soms tijdens het rijden en soms tijdens het stilstaan, naar mijn brandstofmeter kijk, loopt deze heel hard achteruit, en bij de "E" valt de auto uit (dit is met volle tank jongens!! ;-) ). Dit wordt erger als ik mijn lichten aan heb en bijvoorbeeld mijn remlicht in trap. Wat ook raar, maar ook wel weer logisch aan dit probleem is, is dat als ik het zie, tijdens het rijden, ik doorschakel naar de 5 en dan rond de 1500 toeren ga zitten waardoor ik nergens meer last van heb, dan loopt hij zelfs ook vaak weer gewoon op naar orginele niveau. Ook, als ik zie dat het gebeurd en bijvoorbeeld snel weg moet voor het stoplicht o.i.d. geef ik een bult gas, met piepende banden en dan stopt hij ook met teruglopen. In theorie kan je er gewoon mee rijden, als je weet wat je moet doen, maar het is niet fijn. Vorig weekend werd het zelfs zo erg dat ik nu mijn remlicht losgekoppeld heb omdat ik anders niet meer fatsoenlijk kan rijden hier. Het probleem is niet alleen met draaiende motor, maar soms terwijl ik stil sta en hem alleen op contact zet. Als ik dan het remlicht intram of de ECU aanzet, dan "trekt" hij de tank ook leeg en start hij ook moeizaam, stotterent of niet. Ik zelf denk aan een electrisch probleem waarbij de auto te weinig stroom krijgt om alle componenten voldoende te voeden. Klopt dit? Ik heb gister de dynamo, al rijdend, doorgemeten en deze geeft continu bij 14 volt (lichten uit) en 13,5 volt (lichten aan). Hier is niks mis mee dacht ik zo. Ook zijn alle zekeringen nog in orde.

Zou het een of andere kortsluiting kunnen zijn? Dat een positieve draad tegen het frame aan lekt? Heeft iemand dit probleem ooit gehad?

Als jullie informatie missen hoor ik het graag!

Alvast bedankt,

Groeten,

Sander.
SanderVitaraCuracao
Tobber
 
Berichten: 16
Geregistreerd: 26 sep 2012, 14:21

Keer terug naar Elektronica

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron