supercharger

Alles wat te maken heeft om meer koppel/pk's te krijgen.

Moderator: Beheerder

supercharger

Berichtdoor jeroen » 10 dec 2006, 20:28

hallo allemaal

ik was zomaar even aan het surfen over het net en kwam toen dit tegen

http://www.speurders.nl/autosonderdelen ... winst.html?

niet dat ik nu op zoek ben naar vermogen winst maar zou dit ook echt werken of is dit een foto van de ploeteraar onder de motorkap haha

groeten jeroen
Avatar gebruiker
jeroen
Ploeteraar freak!!
 
Berichten: 10547
Geregistreerd: 04 mei 2006, 19:03
Woonplaats: heiloo

Berichtdoor Hans » 10 dec 2006, 22:10

Ik denk dat het niet veel meer doet dan een sportluchtfilter.
Heb dat ding ook al een paar keer op marktplaats gezien.
Groeten Hans

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Avatar gebruiker
Hans
Ploeteraar freak!!
 
Berichten: 1230
Geregistreerd: 27 apr 2006, 10:34
Woonplaats: Rijnsburg

Berichtdoor Ploeteraar » 10 dec 2006, 22:28

Hi,
Vermogens winst is te realiseren met deze supercharger. Normaal zijn onze motoren zelf aanzuigend. Maar de regel is, hoe makkelijker de luchtstroom hoe meer vermogen. Simpelweg omdat er meer lucht in de cilinder kan komen. Echter is er wel een maar...........

Ga je meer lucht in je blok persen, zul je ook ervoor moeten zorgen dat er meer bezine in de motor komt. Nu heeft de ecu van de Vitara een zeer kleine marge waardoor het erg moeilijk is om meer benzine te injecteren. Uiteraard zijn er wel een paar manieren, echter kosten die veel geld! Denk aan een piggy back, dit is een soort ecu die bij de originele ecu word geplaatst en de signalen die naar de injector lopen op pikt van de originele ecu en die (versterkt) door geeft naar de injector.

Als je echt op zoek bent moet je naar het serieuze werk gaan. Echte compressor met volledig programmeerbare ecu. Kosten lopen snel naar de 1000 euro met veel man uren.

Een K&N filter wat door hans als voorbeeld werd genoemd zorgt ervoor dat er makkelijker lucht aangezogen kan worden. Echter is dit niet het zelfde als deze (semi) supercharger. De motor zal altijd nog zelf zijn lucht moeten aanzuigen met een K&N. Oke, dat gaat wel wat makkelijker, maar een supercharger brengt de lucht onder overdruk naar binnen. Dus blok hoeft niet zelf meer aan te zuigen.

Tevens is het zo dat als je meer vermogen wilt je op de juiste manier te werk moet gaan. Alleen een K&N heeft geen zin, alleen een supercharger heeft geen zin, alleen een sport uitlaat heeft geen zin. Nou ja.........geen zin is dan wel HEEL kort door de bocht, maar je haalt 100% zeker niet eruit wat het hoort te doen met het gevolg dat de wagen duur gaat lopen. (benzine verbruik).

Meer lucht naar binnen betekend dat er ook makkelijker lucht uit moet kunnen, dus als je een K&N plaatst om meer lucht aan te kunnen zuigen, zul je voor een merkbaar resultaat ook een goede sportuitlaat moeten nemen. Maar...........alleen een sport uitlaat alleen heeft ook zijn beperkingen, want direct tegen het blok komt de uitlaatspruitstuk. Daar word de snelheid van de uitlaatgassen gemaakt die zeer belangrijk zijn. Dus eigenlijk moet je bij die K&N en sportuitlaat ook een goede spaghetty spruitstuk moeten nemen. Je ziet dat het ECHT tunen dan al snel kwa kosten op gaat lopen. Even klein reken sommetje: K&N (met de juiste connecties 35 euro), Sport uitlaat (ongeveer 175 euro van staal), spaghetty spruitstuk (ongeveer 250 euro). Dus om merkbaar vermogenswinst te behalen ben je 450 euro verder. Uiteraard afhankelijk van de merken en kwaliteiten die je kiest.

Wat ik in ieder geval wil zeggen is dat als je gaat tunen, het veel geld gaat kosten om ECHT veel meer vermogenswinst te halen. Lossen onderdelen zoals alleen een K&N filter helpen iets. Zeker in de theorie. Maar in de praktijk merk je hier weinig van.

Dan nog even iets, elke motor reageerd anders op het plaatsen van bijvoorbeeld een K&N. Het is dan ook ZEER moeilijk te zeggen dat bijvoorbeeld een K&N filter je 5PK vermogenswinst zal geven.

Ik hoop dat dit verhaal een beetje te volgen is. ALs er nog vragen of opmerkingen zijn zie ik ze wel verschijnen :wink:
Met vriendelijke groet,

de Ploeteraar
http://www.ploeteraar.nl

De GROOTSTE Vitara website van Nederland met eigen FORUM !!!
Ploeteraar
De Ploeteraar
 
Berichten: 313
Geregistreerd: 26 apr 2006, 16:36
Woonplaats: 't westen ;)

Berichtdoor Mart » 11 dec 2006, 17:29

jesum wat een tekst weer hoe verzint hij het toch elke keer weer

Maar jeroen zn electries ding heb ik eens zelf gebouwd maar het valt vies tegen eigenlijk merk je er geen donder van

kijk zo kan het ook heel wat minder lees werk maar goed :lol: :wink:
Afbeelding
Avatar gebruiker
Mart
Ploeteraar freak!!
 
Berichten: 4765
Geregistreerd: 26 apr 2006, 18:29
Woonplaats: Langeraar

Berichtdoor Hans » 11 dec 2006, 22:30

Wil je snel?

Koop een Porsche!!

Hahahahaha!! LOL
Groeten Hans

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Avatar gebruiker
Hans
Ploeteraar freak!!
 
Berichten: 1230
Geregistreerd: 27 apr 2006, 10:34
Woonplaats: Rijnsburg

Berichtdoor Ploeteraar » 11 dec 2006, 22:54

Sjappie,

Je kunt ook uitleggen waarom wel of waarom niet! Zal voortaan wel 2 zinnen neer zetten. Of het dan gesnapt word??????????

Ajeto
Met vriendelijke groet,

de Ploeteraar
http://www.ploeteraar.nl

De GROOTSTE Vitara website van Nederland met eigen FORUM !!!
Ploeteraar
De Ploeteraar
 
Berichten: 313
Geregistreerd: 26 apr 2006, 16:36
Woonplaats: 't westen ;)

Berichtdoor Mart » 21 dec 2006, 22:56

zozo op den teenjes getrapt :P :P :P :P :P
Afbeelding
Avatar gebruiker
Mart
Ploeteraar freak!!
 
Berichten: 4765
Geregistreerd: 26 apr 2006, 18:29
Woonplaats: Langeraar

tuning

Berichtdoor rene63 » 28 dec 2006, 01:04

k&n luchtfilter +bolonaiseuitlaat staat voor hoveel pk extra?
hoeveel pk xtra als mn kat eruit is ?
rene63
Groentje
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 03 okt 2006, 17:43
Woonplaats: eindhoven

Berichtdoor Mart » 28 dec 2006, 21:19

k&n luchtfilter +bolonaiseuitlaat staat voor hoveel pk extra?
hoeveel pk xtra als mn kat eruit is ?



In de winkel zeggen ze dat het max 10 % meer vermogen geeft maar in praktijk klopt daar niks van althans je merkt het nagenoeg niet

Maar lees maar wat onze ploeteraar zelf allemaal schrijft om wat meer vermogen (kopel) te kunnen krijgen (voordat je het merkt)

hij verteld het allemaal in een wat uitgebreidere versie dus......
Afbeelding
Avatar gebruiker
Mart
Ploeteraar freak!!
 
Berichten: 4765
Geregistreerd: 26 apr 2006, 18:29
Woonplaats: Langeraar

Berichtdoor rene63 » 28 dec 2006, 22:45

Mart schreef:
k&n luchtfilter +bolonaiseuitlaat staat voor hoveel pk extra?
hoeveel pk xtra als mn kat eruit is ?



In de winkel zeggen ze dat het max 10 % meer vermogen geeft maar in praktijk klopt daar niks van althans je merkt het nagenoeg niet

Maar lees maar wat onze ploeteraar zelf allemaal schrijft om wat meer vermogen (kopel) te kunnen krijgen (voordat je het merkt)

hij verteld het allemaal in een wat uitgebreidere versie dus......

bedankt voor reactie maar vraag van kat is nog niet beantwoord en ik begreep al dat ploeteraar z11 aan t tunen is ,maar das veel te rigoreus voor mij . ik wilde pks xtra dmv de kat eronderuit ,ik heb geen u9 op mn grijs kenteken. doorverwijzen terug naar ploeteraar heeft geen zin omdat ik alle artikelen zorgvuldig lees :roll:
rene63
Groentje
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 03 okt 2006, 17:43
Woonplaats: eindhoven

Berichtdoor Mart » 29 dec 2006, 09:36

IK verwijs je alleen maar door om te laten zien wat je moet doen voordat je eindelijk wat extra vermogen kan krijgen.

en als je goed leest kreeg de ploeter zelf geen vermogen extra met andere uitlaat k&n filter (Dan had je die vraag ook niet hoeven stellen)

Kwa kat idem dito je zal wat meer vermogen krijgen maar het is allemaal minimaal (maar elke pk is er 1)

Maar probeerd het dan eens zelf zonder kat en vertel dan hier wat jou mening is
Afbeelding
Avatar gebruiker
Mart
Ploeteraar freak!!
 
Berichten: 4765
Geregistreerd: 26 apr 2006, 18:29
Woonplaats: Langeraar

Berichtdoor Ploeteraar » 31 dec 2006, 15:04

Hallo,

Jeroen, als je de kat verwijderd zou dat weer in theorie moeten schelen. Wat ik al eerder aangaf is dat niet elke auto op dezelfde modificatie het zelfde reageerd. Normaal gesproken is het zo, hoe makkelijker de uitlaatgassen het blok kunnen stromen des te meer koppel krijg je onderin. De kat is een soort vernouwing, dus als je die weg haalt zou dat moeten schelen.

Soms gaan mensen hele dikke uitlaten monteren met het idee dat de uitlaatgassen NOG makkelijker weg kunnen stromen. Echter is dit een moeilijk punt. Als je namelijk van 32mm naar 56mm gaat is dat fors meer. De lucht heeft nu geen vernouwingen en kan dus ook geen snelheid maken. En geen snelle luchtstroom is vermogens VERLIES! Je zult dus bij een uitlaat moeten kijken dat je wel iets meer flow hebt dan de standaard uitlaat maar niet TE groot word.

Er word ook gevraagd hoeveel PK's je meer krijgt met een K%N en een andere uitlaat. Dit is moeilijk te zeggen. Ik denk dat als je 2 PK meer hebt dan standaard je blij mag wezen. Ik heb nu best veel ervaring met tunen omdat ik zelf al maanden bezig ben met dit onderwerp. Ga regelmatig naar de DYNO bank en kan dan pas ECHT zien of het verschil uit maakt. Echter valt het resultaat vaak tegen met dat soort KLEINE modificaties. Vandaar dat bij mij nu het grote werk bezig is om nu ECHT eens wat koppel (want dat wil ik, PK's is leuk, maar zoek ik niet) te krijgen.

Ik ben bezig met het maken van een eigen inlaatspruitstuk. Echter heb ik nu al twee keer de verkeerde schetsplaten gekregen. Ga er zo snel mogelijk weer mee verder.

Succes

PS: Als er nog vragen zijn, stel ze maar in deze topic. Wel leuk dat toch iedereen op zijn eigen manier zoekt naar meer vermogen.
Met vriendelijke groet,

de Ploeteraar
http://www.ploeteraar.nl

De GROOTSTE Vitara website van Nederland met eigen FORUM !!!
Ploeteraar
De Ploeteraar
 
Berichten: 313
Geregistreerd: 26 apr 2006, 16:36
Woonplaats: 't westen ;)

Berichtdoor jeroen » 01 jan 2007, 21:06

haha fijn om te weten alleen was het niet mijn vraag

ik heb er welleens aan gedacht met een nieuw uitlaatsysteem om de kat weg te laten maar meer voor een mooi geluidje
nu weet ik wat het kan schelen aan vermogen.

ps is het niet makkelijker om er een ander motortje er in te leggen een v6 van vitara of een american powered v8-blokje, meteen een mooi geluidje :D. oke hij zal wel niet meer door de keuring komen maarja dan heb je wel wat moois

groeten
Avatar gebruiker
jeroen
Ploeteraar freak!!
 
Berichten: 10547
Geregistreerd: 04 mei 2006, 19:03
Woonplaats: heiloo

Berichtdoor Mart » 01 jan 2007, 23:17

kijk dat vind ik nou ook daar sluit ik me bij aan wil ik meer vermogen in me lj dan komt er een 1300 blok in. :D :D


en zoals je al aan gaf als je ermee op de weg wil blijven rijden moet je het aantal cilinders en brandstof aanhouden wat op kenteken staat. wat ik wel eens gelezen heb is dat ze een 2l ford blok in een vitara gebouwd hadden. :wink:
Afbeelding
Avatar gebruiker
Mart
Ploeteraar freak!!
 
Berichten: 4765
Geregistreerd: 26 apr 2006, 18:29
Woonplaats: Langeraar

Berichtdoor rene63 » 02 jan 2007, 00:14

lijkt me wel lachen ,eenvitara cosworth of rs .ik zal eens navragen aan verbeek tuning of t mogelijk is met niet al teveel ellende om voor mekaar te krijgen
rene63
Groentje
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 03 okt 2006, 17:43
Woonplaats: eindhoven

Volgende

Keer terug naar Tuning

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron