Hi,
Vermogens winst is te realiseren met deze supercharger. Normaal zijn onze motoren zelf aanzuigend. Maar de regel is, hoe makkelijker de luchtstroom hoe meer vermogen. Simpelweg omdat er meer lucht in de cilinder kan komen. Echter is er wel een maar...........
Ga je meer lucht in je blok persen, zul je ook ervoor moeten zorgen dat er meer bezine in de motor komt. Nu heeft de ecu van de Vitara een zeer kleine marge waardoor het erg moeilijk is om meer benzine te injecteren. Uiteraard zijn er wel een paar manieren, echter kosten die veel geld! Denk aan een piggy back, dit is een soort ecu die bij de originele ecu word geplaatst en de signalen die naar de injector lopen op pikt van de originele ecu en die (versterkt) door geeft naar de injector.
Als je echt op zoek bent moet je naar het serieuze werk gaan. Echte compressor met volledig programmeerbare ecu. Kosten lopen snel naar de 1000 euro met veel man uren.
Een K&N filter wat door hans als voorbeeld werd genoemd zorgt ervoor dat er makkelijker lucht aangezogen kan worden. Echter is dit niet het zelfde als deze (semi) supercharger. De motor zal altijd nog zelf zijn lucht moeten aanzuigen met een K&N. Oke, dat gaat wel wat makkelijker, maar een supercharger brengt de lucht onder overdruk naar binnen. Dus blok hoeft niet zelf meer aan te zuigen.
Tevens is het zo dat als je meer vermogen wilt je op de juiste manier te werk moet gaan. Alleen een K&N heeft geen zin, alleen een supercharger heeft geen zin, alleen een sport uitlaat heeft geen zin. Nou ja.........geen zin is dan wel HEEL kort door de bocht, maar je haalt 100% zeker niet eruit wat het hoort te doen met het gevolg dat de wagen duur gaat lopen. (benzine verbruik).
Meer lucht naar binnen betekend dat er ook makkelijker lucht uit moet kunnen, dus als je een K&N plaatst om meer lucht aan te kunnen zuigen, zul je voor een merkbaar resultaat ook een goede sportuitlaat moeten nemen. Maar...........alleen een sport uitlaat alleen heeft ook zijn beperkingen, want direct tegen het blok komt de uitlaatspruitstuk. Daar word de snelheid van de uitlaatgassen gemaakt die zeer belangrijk zijn. Dus eigenlijk moet je bij die K&N en sportuitlaat ook een goede spaghetty spruitstuk moeten nemen. Je ziet dat het ECHT tunen dan al snel kwa kosten op gaat lopen. Even klein reken sommetje: K&N (met de juiste connecties 35 euro), Sport uitlaat (ongeveer 175 euro van staal), spaghetty spruitstuk (ongeveer 250 euro). Dus om merkbaar vermogenswinst te behalen ben je 450 euro verder. Uiteraard afhankelijk van de merken en kwaliteiten die je kiest.
Wat ik in ieder geval wil zeggen is dat als je gaat tunen, het veel geld gaat kosten om ECHT veel meer vermogenswinst te halen. Lossen onderdelen zoals alleen een K&N filter helpen iets. Zeker in de theorie. Maar in de praktijk merk je hier weinig van.
Dan nog even iets, elke motor reageerd anders op het plaatsen van bijvoorbeeld een K&N. Het is dan ook ZEER moeilijk te zeggen dat bijvoorbeeld een K&N filter je 5PK vermogenswinst zal geven.
Ik hoop dat dit verhaal een beetje te volgen is. ALs er nog vragen of opmerkingen zijn zie ik ze wel verschijnen