Ontwerp Lierbumper

Zet hier alles wat je zelf gemaakt of ontworpen hebt met technische tekeningen enz.

Moderator: Beheerder

Ontwerp Lierbumper

Berichtdoor Bassie » 20 maart 2008, 23:24

Ik ben eens aan het tekenen geslagen:

Afbeelding

Ik denk dat ik in de chassis balken een koker schuif, die vastbout aan t chassis en darvan daan 2 balken naar boven haal.

Aan de zijkanten een oude bumper van een defender lassen.

Afbeelding

en zo zou het moeten gaan worden:

Afbeelding
Groeten Bastiaan

Vitara: 6 cm verenlift, 30-ers: chassis hoogte 30 cm rip
Samurai: , 4.16 tbak, 3 inch bladveren, 31-ers: chassis hoogte: 44 heb ik nie
Afbeelding
Avatar gebruiker
Bassie
Ploeteraar freak!!
 
Berichten: 5044
Geregistreerd: 30 jan 2008, 12:43
Woonplaats: Buren

Berichtdoor jeroen » 21 maart 2008, 21:08

ziet er wel goed uit(leuk detail je kenteken :D )

het mooie is dat je alles zo kan maken zo al je zelf wil
Avatar gebruiker
jeroen
Ploeteraar freak!!
 
Berichten: 10547
Geregistreerd: 04 mei 2006, 19:03
Woonplaats: heiloo

Berichtdoor Totalegekte » 21 maart 2008, 21:14

ziet er goed uit zo succes er mee :!: :!: :!: :wink:
Gr Totalegekte
Chassis hoogte 37,5 cm



Afbeelding
Avatar gebruiker
Totalegekte
Ploeteraar freak!!
 
Berichten: 5847
Geregistreerd: 02 mei 2007, 16:40
Woonplaats: Oosterbierum/Friesland

Berichtdoor MudSylli » 23 maart 2008, 18:43

wordt vervolgd neem ik aan!?
It's better to be Offroad than off the road. Swingende groet, Sylvo
Avatar gebruiker
MudSylli
Ploeteraar freak!!
 
Berichten: 1854
Geregistreerd: 29 jan 2008, 16:00
Woonplaats: Heemskerk

Berichtdoor Bassie » 23 maart 2008, 19:24

Yes: to be continued...... :lol:
Groeten Bastiaan

Vitara: 6 cm verenlift, 30-ers: chassis hoogte 30 cm rip
Samurai: , 4.16 tbak, 3 inch bladveren, 31-ers: chassis hoogte: 44 heb ik nie
Afbeelding
Avatar gebruiker
Bassie
Ploeteraar freak!!
 
Berichten: 5044
Geregistreerd: 30 jan 2008, 12:43
Woonplaats: Buren

Berichtdoor jeroen » 23 maart 2008, 23:19

we wachten rustig(maar toch erg benieuwt)af :D
Avatar gebruiker
jeroen
Ploeteraar freak!!
 
Berichten: 10547
Geregistreerd: 04 mei 2006, 19:03
Woonplaats: heiloo

Berichtdoor Bassie » 25 apr 2008, 17:48

Nu ben ik op zoek naar een lier....

Zou dit voldoende zijn voor n Vitara? of toch maar 8000Lbs?

Specifications

Performance
12V DC

Rated line pull
6000lb(2722kg)

Motor
3.5hp

Gearing
3 Stage Planetary

Gear ratio
294:1

Wire rope
(7.2mm x 32m)

Dimensions
L x W x H (536 x 180 x 270mm)

Drum Diameter
(58mm x 228mm)

NW/GW
32kgs/38kgs
Groeten Bastiaan

Vitara: 6 cm verenlift, 30-ers: chassis hoogte 30 cm rip
Samurai: , 4.16 tbak, 3 inch bladveren, 31-ers: chassis hoogte: 44 heb ik nie
Afbeelding
Avatar gebruiker
Bassie
Ploeteraar freak!!
 
Berichten: 5044
Geregistreerd: 30 jan 2008, 12:43
Woonplaats: Buren

Berichtdoor Totalegekte » 25 apr 2008, 17:59

Wat was t ook alweer x2 of x3 het gewicht van de auto :roll: :roll: :roll:
Gr Totalegekte
Chassis hoogte 37,5 cm



Afbeelding
Avatar gebruiker
Totalegekte
Ploeteraar freak!!
 
Berichten: 5847
Geregistreerd: 02 mei 2007, 16:40
Woonplaats: Oosterbierum/Friesland

Berichtdoor jeroen » 25 apr 2008, 18:34

ik zat ook al te kijken voor een lier, maar twijfel meer over wat een goede lier is

waar ook lier touw op kan
Avatar gebruiker
jeroen
Ploeteraar freak!!
 
Berichten: 10547
Geregistreerd: 04 mei 2006, 19:03
Woonplaats: heiloo

Berichtdoor Mart » 25 apr 2008, 19:20

volgens mij kan overal liertouw op toch.

Ja en wat is een goede lier Patrick heb een 6500lbs lier van warn (duur merk) maar werkt goed zat.
Ik heb een makro lier (goedkoop) en dan wel een 10000lbs op de lj en werkt ook goed.

Het verschil is dat bij de duurdere stalen tandwielen in zitten en bij de goedkope plastic.
En je kan beter een lier hebben met een hendel voor de vrijloop dan met een schuif (de schuif is meestal bij de goedkopere versies)
Bij de schuif gaat er zand tussen zitten en bedient zich eigen zwaar. Dus weer meer onderhoud.

Dus net welke eisen je stelt. Voor die paar keer dat ik hem gebruik is die goedkopere goed genoeg.

Maar ik wil wel liertouw voor de veiligheid want je ben altijd aan het lieren met een hoop volk om je heen.
Afbeelding
Avatar gebruiker
Mart
Ploeteraar freak!!
 
Berichten: 4765
Geregistreerd: 26 apr 2006, 18:29
Woonplaats: Langeraar

Berichtdoor jeroen » 25 apr 2008, 20:27

ik had gehoord dat je met liertouw beter 1 kan nemen waar de trommel ofzoiets aan de buitenkant zit zodat het touw de warmte niet krijgt, dat is beter voor je touw
Avatar gebruiker
jeroen
Ploeteraar freak!!
 
Berichten: 10547
Geregistreerd: 04 mei 2006, 19:03
Woonplaats: heiloo

Berichtdoor Ploeteraar » 25 apr 2008, 21:12

Voor een Vitara is een 6000LBS net genoeg. In 9 van de 10 keer kun je enkellijns lieren. Trekt hij het niet (heb ik nog niet gehad en heb hem al eens ECHT FLINK getest) pak je een snatch-blok en ga je dubbellijns lieren. De kracht word dan 12000LBS en dat is ZEKER genoeg.

Wat martin al vertelde, welke kwaliteit wil je. Warn is eigenlijk de beste. Ramsey is een goeie concurent. Echter werken Ramsey lieren met een ontgrendeling die je moet schuiven. ERG zwak punt. Warn heeft een degelijke hendel die niet zand gevoelig is.

Er zijn nog vele andere merken te verkrijgen. Deze zijn iets goedkoper, maar alsnog een paar honderd euro. Ik denk dan, de lier is je redder in NOOD en je LAATSTE optie. Daar moet je dus ECHT op kunnen vertrouwen!!! Als je dan toch een investering doet, want dat is een goedkope lier van 500 of 600 euro ook al..............leg er wat bij en koop een lier voor jaren plezier!

Nogmaals, ik kan niet in iemand anders zijn portomonee kijken en voor de een is 800 veel geld en de ander pakt dat zo uit zijn wollen sok onder zijn kussen.

Bedenk gewoon goed...........WAT WIL IK???????????????????????

KWALITEIT? neem Warn
Warn is te duur? Zoek een ander!
Met vriendelijke groet,

de Ploeteraar
http://www.ploeteraar.nl

De GROOTSTE Vitara website van Nederland met eigen FORUM !!!
Ploeteraar
De Ploeteraar
 
Berichten: 313
Geregistreerd: 26 apr 2006, 16:36
Woonplaats: 't westen ;)

Berichtdoor zwartepanter » 26 apr 2008, 09:25

Ik heb een Come-Up 9000 lier. Een ruime marge dus met 4,5 ton trekkracht, nog nooit dubbellijns moeten lieren :D . Schijnt wel behoorlijk wat te kosten, maar ik had de mazel dat het ding (nieuw in de doos :shock: ) bij de auto zat toen ik hem kocht. Beer van een lier, maar wel erg zwaar: 36 kilo! Samen met de constructie die ik nu heb, hangt er dus ruim 50 kilo voor aan de auto. :oops:
De enige echte XT: combi X90/GEO Tracker 1.6i automatic (97pk)
Chassishoogte 43cm
custom built onderstel: o.a. verlengde sam-as voor met airshocks
33x13.5x15 Maxxis Mudzilla LT / 32x11.5x15 Maxxis 751 ATs
Avatar gebruiker
zwartepanter
Ploeteraar freak!!
 
Berichten: 6459
Geregistreerd: 08 sep 2007, 09:10
Woonplaats: Grave

Berichtdoor Bassie » 26 apr 2008, 15:24

Ik wil er niet teveel aan uit geven, rond de 300,- vind ik meer dan genoeg.

Ik heb trouwens n iets ander ontwerp van de bumper gemaakt:

Afbeelding

Waarschijnlijk als de lasser tijd heeft gaan we m volgende week zaterdag maken. Ik hou jullie op de hoogte!!!
Groeten Bastiaan

Vitara: 6 cm verenlift, 30-ers: chassis hoogte 30 cm rip
Samurai: , 4.16 tbak, 3 inch bladveren, 31-ers: chassis hoogte: 44 heb ik nie
Afbeelding
Avatar gebruiker
Bassie
Ploeteraar freak!!
 
Berichten: 5044
Geregistreerd: 30 jan 2008, 12:43
Woonplaats: Buren

Berichtdoor Mart » 26 apr 2008, 20:56

zwartepanter schreef:Ik heb een Come-Up 9000 lier. Een ruime marge dus met 4,5 ton trekkracht, nog nooit dubbellijns moeten lieren :D . Schijnt wel behoorlijk wat te kosten, maar ik had de mazel dat het ding (nieuw in de doos :shock: ) bij de auto zat toen ik hem kocht. Beer van een lier, maar wel erg zwaar: 36 kilo! Samen met de constructie die ik nu heb, hangt er dus ruim 50 kilo voor aan de auto. :oops:


vervang de kabel voor een touw en je ben alweer 15 kilo lichter :idea:
Afbeelding
Avatar gebruiker
Mart
Ploeteraar freak!!
 
Berichten: 4765
Geregistreerd: 26 apr 2006, 18:29
Woonplaats: Langeraar

Volgende

Keer terug naar Zelf bouw onderdelen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten

cron