Startmotormodificatie

Zet hier alles wat je zelf gemaakt of ontworpen hebt met technische tekeningen enz.

Moderator: Beheerder

Startmotormodificatie

Berichtdoor zwartepanter » 24 aug 2015, 18:21

Iedereen hier op het forum kent het wel. Je bent lekker in de blubber aan het spelen, komt daarbij in een diepe plas vast te staan en dan laat je je motor afslaan. Het duurt misschien wat langer tot je los getrokken wordt en eenmaal op het droge probeer je de motor weer te starten. Maar er gebeurt niets omdat de solenoid weer eens vol prut zit. Ik weet niet hoe jullie erover denken, maar als ik ergens een sch*thekel aan heb dan is het het (de)monteren van de startmotor (vooral in het terrein) wel. :wall:
Daarbij heb ik ook nog eens de pech dat ik het niet kan uitstellen tot ik weer thuis ben, want mijn automaat laat zich natuurlijk niet aanslepen. :roll:

Kortom, daar moest maar eens wat op verzonnen worden. :think:

Ik heb van Arno laatst een startmotor mee gekregen om mee te experimenteren en ik denk dat ik nu een aardig conceptje heb bedacht waardoor het mogelijk is de solenoid (zonder de startmotor te demonteren) met een externe hevel weer gangbaar te maken. Met een beetje mazzel lukt het me de benodigde onderdelen nog voor Fürstenau te laten frezen en draaien en een werkend concept mee te nemen. :pary:

Wordt zeker vervolgd! :wink:
De enige echte XT: combi X90/GEO Tracker 1.6i automatic (97pk)
Chassishoogte 43cm
custom built onderstel: o.a. verlengde sam-as voor met airshocks
33x13.5x15 Maxxis Mudzilla LT / 32x11.5x15 Maxxis 751 ATs
Avatar gebruiker
zwartepanter
Ploeteraar freak!!
 
Berichten: 6459
Geregistreerd: 08 sep 2007, 09:10
Woonplaats: Grave

Re: Startmotormodificatie

Berichtdoor Greppel » 24 aug 2015, 20:59

we wachten in spanning af :pary:
Avatar gebruiker
Greppel
Ploeteraar freak!!
 
Berichten: 1135
Geregistreerd: 27 jan 2013, 18:55
Woonplaats: Ameland

Re: Startmotormodificatie

Berichtdoor brammie » 24 aug 2015, 21:15

Hee Ray :whistle:
zo werkte citroën 60 jaar geleden al :005:

zoek ff afbeeldingen van 2cv startmotor
en dan met name de modellen met een ribbelkap
het is heel simpel, gewoon de hevel verlengen en er een staaldraadje met een trekknop op zetten :023:

heb je er een standaard reductie startmotor opzitten?
Anders als het niet lukt kan ik je toch echt een reductiestarter van EDS aanbevelen
die heeft op mijn sam drie jaar zonder problemen of schoonmaken gewerkt
zelfs na het waterloo debacle werkte die als enige nog normaal :003:
If no one goes right
Go left!
Avatar gebruiker
brammie
Ploeteraar freak!!
 
Berichten: 3292
Geregistreerd: 20 dec 2009, 23:12
Woonplaats: langweer

Re: Startmotormodificatie

Berichtdoor brammie » 24 aug 2015, 21:22

Afbeelding
If no one goes right
Go left!
Avatar gebruiker
brammie
Ploeteraar freak!!
 
Berichten: 3292
Geregistreerd: 20 dec 2009, 23:12
Woonplaats: langweer

Re: Startmotormodificatie

Berichtdoor zwartepanter » 24 aug 2015, 22:17

Jep, dat principe was mij inderdaad bekend en zoiets is dan ook mijn inspiratie geweest (maar dan van een Fiatje 500). :023:
De enige echte XT: combi X90/GEO Tracker 1.6i automatic (97pk)
Chassishoogte 43cm
custom built onderstel: o.a. verlengde sam-as voor met airshocks
33x13.5x15 Maxxis Mudzilla LT / 32x11.5x15 Maxxis 751 ATs
Avatar gebruiker
zwartepanter
Ploeteraar freak!!
 
Berichten: 6459
Geregistreerd: 08 sep 2007, 09:10
Woonplaats: Grave

Re: Startmotormodificatie

Berichtdoor zwartepanter » 24 aug 2015, 22:19

O ja, en je accu is bijna leeg. :wink:
De enige echte XT: combi X90/GEO Tracker 1.6i automatic (97pk)
Chassishoogte 43cm
custom built onderstel: o.a. verlengde sam-as voor met airshocks
33x13.5x15 Maxxis Mudzilla LT / 32x11.5x15 Maxxis 751 ATs
Avatar gebruiker
zwartepanter
Ploeteraar freak!!
 
Berichten: 6459
Geregistreerd: 08 sep 2007, 09:10
Woonplaats: Grave

Re: Startmotormodificatie

Berichtdoor Bianca » 25 aug 2015, 10:42

weer een nieuw woord geleerd. en ben heel benieuwd naar het resultaat!
If you can't Dodge it, RAM it!!
Afbeelding
Avatar gebruiker
Bianca
Ploeteraar freak!!
 
Berichten: 2127
Geregistreerd: 17 mei 2010, 18:57
Woonplaats: Slagharen

Re: Startmotormodificatie

Berichtdoor brammie » 25 aug 2015, 11:29

zwartepanter schreef:O ja, en je accu is bijna leeg. :wink:

Haha ja na het plaatsen moest hij ook naarstig aan de lader

ik ben alleen benieuwd of hij met een lange (zware) hevel ook nog gewoon met de sleutel wil starten
If no one goes right
Go left!
Avatar gebruiker
brammie
Ploeteraar freak!!
 
Berichten: 3292
Geregistreerd: 20 dec 2009, 23:12
Woonplaats: langweer

Re: Startmotormodificatie

Berichtdoor zwartepanter » 25 aug 2015, 18:45

Ehm, de hevel zit dus niet vast aan de gaffel van de startmotor. De vraag is alleen of dat wel zo goed zal werken als je de solenoid alleen maar kan induwen en niet kan uittrekken. Dat zal tijdens de veldtest (lees: het Fürstenauweekend) moeten blijken. :think:

Vandaag heb ik de eerste tekening naar de machinefabriek gestuurd. Vanavond maak ik de rest van de tekeningen af en dan hoop ik snel een offerte te hebben voor het prototype. Mocht dit wat worden, zijn er dan eventueel geïnteresseerden hier?
De enige echte XT: combi X90/GEO Tracker 1.6i automatic (97pk)
Chassishoogte 43cm
custom built onderstel: o.a. verlengde sam-as voor met airshocks
33x13.5x15 Maxxis Mudzilla LT / 32x11.5x15 Maxxis 751 ATs
Avatar gebruiker
zwartepanter
Ploeteraar freak!!
 
Berichten: 6459
Geregistreerd: 08 sep 2007, 09:10
Woonplaats: Grave

Re: Startmotormodificatie

Berichtdoor brammie » 25 aug 2015, 20:49

Uit nieuwsgierigheid zou ik wel eens een tekening willen zien
Het zou eigenlijk best een geniale oplossing kunnen worden voor jou automaat

uiteraard had je het al bedacht maar je moet de solonoid wel op een of andere manier ook terug kunnen trekken
anders loop je natuurlijk risico dat hij door blijft starten
maar daar heb je vast ook iets op bedacht

waarom niet een korte (standaard) hevel met een veerbelast scharnierpunt
of een lange hevel met een trekstang ipv een kaveltje
Dan kan je ook altijd de solonoid los duwen
If no one goes right
Go left!
Avatar gebruiker
brammie
Ploeteraar freak!!
 
Berichten: 3292
Geregistreerd: 20 dec 2009, 23:12
Woonplaats: langweer

Re: Startmotormodificatie

Berichtdoor jeroen » 25 aug 2015, 20:50

Kijk. Lange tijd terug dat er nieuwe experimenten gebeuren hier. Leuk.

Nee voorlopig nog geen interesse. Maar misschien ooit
Avatar gebruiker
jeroen
Ploeteraar freak!!
 
Berichten: 10547
Geregistreerd: 04 mei 2006, 19:03
Woonplaats: heiloo

Re: Startmotormodificatie

Berichtdoor zwartepanter » 25 aug 2015, 21:44

brammie schreef:uiteraard had je het al bedacht maar je moet de solonoid wel op een of andere manier ook terug kunnen trekken
anders loop je natuurlijk risico dat hij door blijft starten
maar daar heb je vast ook iets op bedacht

Ik zie daar inderdaad een pijnpuntje, maar een oplossing is in ontwikkeling.

brammie schreef:waarom niet een korte (standaard) hevel met een veerbelast scharnierpunt
of een lange hevel met een trekstang ipv een kabeltje
Dan kan je ook altijd de solenoid los duwen

Ik was al van plan een trek/duw-stangetje te gebruiken. Veerbelast is tricky, want een (spiraal)veer houdt juist makkelijk vuil vast waardoor het indrukken misschien weer lastiger gaat. Dit effect is sterk afhankelijk van de positie en het type van de veer natuurlijk, maar toch.
De enige echte XT: combi X90/GEO Tracker 1.6i automatic (97pk)
Chassishoogte 43cm
custom built onderstel: o.a. verlengde sam-as voor met airshocks
33x13.5x15 Maxxis Mudzilla LT / 32x11.5x15 Maxxis 751 ATs
Avatar gebruiker
zwartepanter
Ploeteraar freak!!
 
Berichten: 6459
Geregistreerd: 08 sep 2007, 09:10
Woonplaats: Grave

Re: Startmotormodificatie

Berichtdoor brammie » 26 aug 2015, 12:04

Met veerbelast scharnierpunt bedoelde ik eigenlijk een knikpunt halverwege de hevel waardoor bij starten met de sleutel niet de hele hevel hoeft te bewegen zodat de solonoid minder zwaar belast wordt
Maar eigenlijk weet ik nu niet meer of hetwel effectief zou zijn :think:
euh als je het niet kan volgen, geeft niet hoor
If no one goes right
Go left!
Avatar gebruiker
brammie
Ploeteraar freak!!
 
Berichten: 3292
Geregistreerd: 20 dec 2009, 23:12
Woonplaats: langweer

Re: Startmotormodificatie

Berichtdoor zwartepanter » 26 aug 2015, 17:55

Laten we hier bij het kampvuur eens goed over bomen Brammie. Liefst onder het genot van een goede pot bier. :023:
De enige echte XT: combi X90/GEO Tracker 1.6i automatic (97pk)
Chassishoogte 43cm
custom built onderstel: o.a. verlengde sam-as voor met airshocks
33x13.5x15 Maxxis Mudzilla LT / 32x11.5x15 Maxxis 751 ATs
Avatar gebruiker
zwartepanter
Ploeteraar freak!!
 
Berichten: 6459
Geregistreerd: 08 sep 2007, 09:10
Woonplaats: Grave

Re: Startmotormodificatie

Berichtdoor brammie » 26 aug 2015, 18:32

zwartepanter schreef:Laten we hier bij het kampvuur eens goed over bomen Brammie. Liefst onder het genot van een goede pot bier. :023:

Afbeelding
If no one goes right
Go left!
Avatar gebruiker
brammie
Ploeteraar freak!!
 
Berichten: 3292
Geregistreerd: 20 dec 2009, 23:12
Woonplaats: langweer

Volgende

Keer terug naar Zelf bouw onderdelen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron