Hi,
Zoals de meeste nu wel weten heb ik een kompressor om mijn G16a blok gemonteerd. Voor de mensen die niet wten wat G16a betekend, Dit zijn de standaard Vitara 1.6 8klepper blokken. De 16 houd in 1600 of 1.6 (wat je wilt) en die a is voor alle 8 kleppers. Er is dus ook een G16b motor. Die heeft dan 16 kleppen.
Nu moet ik omdat ik VEEL meer lucht naar binenn pers ook zien te zorgen dat ik meer brandstof naar binnen krijg om het mengsel correct te houden. Nu heb ik een monopoint wat dus inhoud dat er boven de gasklep maar één injector zit. MONO=1
Omdat ik alles aan mijn motor moet veranderen als we kijken naar het motor managment moet ik een vrij programmeerbare ECU plaatsen. Deze zal ik gaan nemen van KMS (zie http://www.vankronenburg.nl)
Deze neem mijn gehele motor managment over van de bestaande ecu. Dus die kan er straks uit. Nu wil ik kijken of ik van mijn monopoint een MULTI point kan maken.
Een Multipoint heeft 4 injectoren die individueel bij elke cilinder zitten. Deze zitten gemonteerd in de inlaatbochten van het inlaatspruistuk. Ze worden allemaal tegelijk voorzien van brandstof. Deze word door een benzinerail aangevoerd.
Nu heb ik een paar opties.
- of ik neem een origineel spruitstuk van 1.6 multipoint Suzuki Baleno en maak die pas op mijn motor.
- of ik hou me eigen spruitstuk en maak daar de vier injectoren in
- of ik maak geheel zelf een nieuw spruistuk.
Het behouden van mij eigen spruistuk heeft de voorkeur omdat hierin al de kloelvloeistof kanalen zijn ingebracht. En de Baleno's hebben dit zo ie zo niet via het spruistuk lopen. Dus dat zou ik dan aan moeten passen als ik een Baleno spruitstuk neem. En het heeft als voordeel dat mijn spruistuk al past op mijn blok. Hoef dus geen nieuwe schetsplaat te maken.
Het monteren van een baleno spruistuk heeft weer als voordeel dat alles injectoren al netjes in het spruitstuk zitten inclusief de bezinerail. SCheeld weer werk. Maar moet dan wel iets verzinnen om dat spruitstuk op mijn blok gemonteerd te krijgen, want die schetsplaat is anders.
Het zelf maken is veel meer werk. Het voordeel is dat ik dan wel mijn koelwaterdoorgangen kan behouden. Wel moet ik dan alles zelf maken. Dus schetsplaat, injector zittingen, benzine rail enz enz.
Ik ben er dus nog niet echt uit welke optie het gaat worden. Ik heb alvast een compleet spruitstuk van een Baleno deze kant op laten komen zodat ik dan echt op me gemak eens kan gaan bekijken wat het minste werk is. Ook heb ik gelijk een extra monopoint spruitstuk laten mee komen. ZO hoef ik die van mij er niet af te slopen en kan dus blijven rijden terwijl ik aan het modificeren ben van de spruitstukken. Handig toch!
Ik zal even een paar foto's plaatsen die ik gevonden heb op internet. Het is zo te zien van een V6 blok. Welke weet ik niet. Maar het idee van een spruitstuk is altijd het zelfde. Echter heb ik dan geen 6 uitgangen maar 4.
En hier een andere soort. Maar het idee is allemaal het zelfde.
Ik zal als ik zelf bezig ben wel wat foto's plaatsen. Zodra ik de spruitstukken binnen heb zla ik ook daar wat foto's van plaatsen.
Ajeto