Zelf een inlaatspruitstuk bouwen

Zet hier alles wat je zelf gemaakt of ontworpen hebt met technische tekeningen enz.

Moderator: Beheerder

Zelf een inlaatspruitstuk bouwen

Berichtdoor Ploeteraar » 03 nov 2006, 01:25

Hi,

Zoals de meeste nu wel weten heb ik een kompressor om mijn G16a blok gemonteerd. Voor de mensen die niet wten wat G16a betekend, Dit zijn de standaard Vitara 1.6 8klepper blokken. De 16 houd in 1600 of 1.6 (wat je wilt) en die a is voor alle 8 kleppers. Er is dus ook een G16b motor. Die heeft dan 16 kleppen.

Nu moet ik omdat ik VEEL meer lucht naar binenn pers ook zien te zorgen dat ik meer brandstof naar binnen krijg om het mengsel correct te houden. Nu heb ik een monopoint wat dus inhoud dat er boven de gasklep maar één injector zit. MONO=1

Omdat ik alles aan mijn motor moet veranderen als we kijken naar het motor managment moet ik een vrij programmeerbare ECU plaatsen. Deze zal ik gaan nemen van KMS (zie http://www.vankronenburg.nl)
Deze neem mijn gehele motor managment over van de bestaande ecu. Dus die kan er straks uit. Nu wil ik kijken of ik van mijn monopoint een MULTI point kan maken.

Een Multipoint heeft 4 injectoren die individueel bij elke cilinder zitten. Deze zitten gemonteerd in de inlaatbochten van het inlaatspruistuk. Ze worden allemaal tegelijk voorzien van brandstof. Deze word door een benzinerail aangevoerd.

Nu heb ik een paar opties.
- of ik neem een origineel spruitstuk van 1.6 multipoint Suzuki Baleno en maak die pas op mijn motor.

- of ik hou me eigen spruitstuk en maak daar de vier injectoren in

- of ik maak geheel zelf een nieuw spruistuk.

Het behouden van mij eigen spruistuk heeft de voorkeur omdat hierin al de kloelvloeistof kanalen zijn ingebracht. En de Baleno's hebben dit zo ie zo niet via het spruistuk lopen. Dus dat zou ik dan aan moeten passen als ik een Baleno spruitstuk neem. En het heeft als voordeel dat mijn spruistuk al past op mijn blok. Hoef dus geen nieuwe schetsplaat te maken.

Het monteren van een baleno spruistuk heeft weer als voordeel dat alles injectoren al netjes in het spruitstuk zitten inclusief de bezinerail. SCheeld weer werk. Maar moet dan wel iets verzinnen om dat spruitstuk op mijn blok gemonteerd te krijgen, want die schetsplaat is anders.

Het zelf maken is veel meer werk. Het voordeel is dat ik dan wel mijn koelwaterdoorgangen kan behouden. Wel moet ik dan alles zelf maken. Dus schetsplaat, injector zittingen, benzine rail enz enz.

Ik ben er dus nog niet echt uit welke optie het gaat worden. Ik heb alvast een compleet spruitstuk van een Baleno deze kant op laten komen zodat ik dan echt op me gemak eens kan gaan bekijken wat het minste werk is. Ook heb ik gelijk een extra monopoint spruitstuk laten mee komen. ZO hoef ik die van mij er niet af te slopen en kan dus blijven rijden terwijl ik aan het modificeren ben van de spruitstukken. Handig toch!

Ik zal even een paar foto's plaatsen die ik gevonden heb op internet. Het is zo te zien van een V6 blok. Welke weet ik niet. Maar het idee van een spruitstuk is altijd het zelfde. Echter heb ik dan geen 6 uitgangen maar 4.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En hier een andere soort. Maar het idee is allemaal het zelfde.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik zal als ik zelf bezig ben wel wat foto's plaatsen. Zodra ik de spruitstukken binnen heb zla ik ook daar wat foto's van plaatsen.

Ajeto
Met vriendelijke groet,

de Ploeteraar
http://www.ploeteraar.nl

De GROOTSTE Vitara website van Nederland met eigen FORUM !!!
Ploeteraar
De Ploeteraar
 
Berichten: 313
Geregistreerd: 26 apr 2006, 16:36
Woonplaats: 't westen ;)

Berichtdoor Ploeteraar » 14 nov 2006, 08:58

Leden,

Ik heb nu een Baleno 1600 multipoint spruitstuk liggen. Een Vitara 1600 8V spruitstuk, 4 Allfa Romeo injectoren goed voor 200 PK en een gasklep van een Alfa Romeo die twee keer zo groot is als de originele vitara gasklep.

Wat er nu moet gaan gebeuren is het pas maken van elle onderdelen. Maar eerst gaan we AutoCad tekeningen maken. Ik heb de tekening van de schetsplaat van het inlaatspruistuk al getekend. Deze kan ik nu zo mailen naar een bedrijf (die wel vaker voor me werkt) die met een laser gestuurde snijmachine uit 5mm staalplaat mijn tekening kan snijden. Mooier afgewerkt kan niet! Ik zal binnenkort eens wat laten zien hoe die tekeningen eruit zien.

Word vervolgd!
Met vriendelijke groet,

de Ploeteraar
http://www.ploeteraar.nl

De GROOTSTE Vitara website van Nederland met eigen FORUM !!!
Ploeteraar
De Ploeteraar
 
Berichten: 313
Geregistreerd: 26 apr 2006, 16:36
Woonplaats: 't westen ;)

Berichtdoor Tinus » 14 nov 2006, 17:48

8) ziet en klinkt allemaal wel goed.....

maar ben je nu niet bang dat hij straks 1 op 1 rijd :lol: .
Wil er zeker meer van weten als het allemaal een beetje wil lukken.

Ik zelf heb de vit. even op een laag pitje gezet...
Laterzz Martijn (Tinus)

Vitara Ploeter Crew

www.ploeteraar.nl
Avatar gebruiker
Tinus
Mud Maniac
 
Berichten: 188
Geregistreerd: 26 apr 2006, 21:15
Woonplaats: Groet

Berichtdoor Hans » 14 nov 2006, 22:25

Hee Martijn ben je je vit een beetje zat of zo dat ie op een laag pitje staat? enne Patrick op welk vermogen denk je uit te komen?
Groeten Hans

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Avatar gebruiker
Hans
Ploeteraar freak!!
 
Berichten: 1230
Geregistreerd: 27 apr 2006, 10:34
Woonplaats: Rijnsburg

Berichtdoor Ploeteraar » 14 nov 2006, 23:39

Hi allemaal,

Martijn.
Nu loopt hij 1:7 als ik rustig doe. Dit komt omdat ik veel meer lucht heb dan benzine. Dus motormanagment gaat zo veel mogelijk benzine inspuiten en ook op de momenten dat dat niet nodig is. Vandaar dat hij nu duur loopt. Na het plaatsen van inlaatspruitstuk met 4 injectoren en de volledig programmeerbare ECU kom ik weer uit op wat hij daar voor deed ongeveer 1:9 tot 1:10. Wel moet ik dan mijn rechter voet behersen. Ga ik lopen sporten straks als alles klaar is ja, dan gaat hij wel meer verbruiken. Maar je werkt dan ook even met wat meer PK's.

Hans.
Het is erg moeilijk om te zeggen waar ik op uit ga komen. Wat ik al eerder vertelde is dat ik niet elke PK uit het blok wil persen. Dit is gewoon TE risico vol. Maar al heb ik straks iets van 100 Pk met een kleine 200 Nm is dat zeer de moeite waard! Bedenk dat de suzuki's in verhouding al veel vermogen hebben als je kijkt naar het gewicht van andere terrein wagens.

Ik ga uiteraard weer de DYNO bank op om alles af te stellen en de cijfertjes te bekijken. Zal wel een uitdraai als die er straks is online zetten.

Hier kun je zien dat ik mijn schetsplaat van inlaatspruitstuk in AutoCad getekend heb. Viel niet mee met al die rara maten en bochten. Maar is aardig gelukt.
Zie en huiver!

Afbeelding

De ronde paars gearceerde gaten zijn de gaten die elk naar een cilinder lopen. Daarin komen straks de injectoren. De vierkante gaten zijn de originele gaten waardoor nu koelvloeistof loopt. Ik ben er nog niet uit of ik deze gaten weer ga gebruiken. Waarom zouden we heet koelwater door het inlaatspuitstuk leiden terwijl de regel is "hoe kouden de inlaat lucht des te meer vermogen".

Dus misschien vervallen die gaten wel. Daarvoor moet ik eerst kijken of het blok niet via deze gaten circuleert. Zo niet geen probleem, zo wel dan moeten deze gaten erin komen en moet ik iets van slangtules maken zodat ik verder kan met radiator slang. Of gewoon stalen pijp. Denk aan 22mm CV leiding.

Word vervolgd. :lol:
Met vriendelijke groet,

de Ploeteraar
http://www.ploeteraar.nl

De GROOTSTE Vitara website van Nederland met eigen FORUM !!!
Ploeteraar
De Ploeteraar
 
Berichten: 313
Geregistreerd: 26 apr 2006, 16:36
Woonplaats: 't westen ;)

Berichtdoor Ploeteraar » 07 dec 2006, 22:21

Zo,

Deze week is de schetsplaat tekening verzonden naar het bedrijf wat hem gaat snijden mer laser voor mij uit 6mm staalplaat. Hopen dat ik hem van het weekend heb! Dan kan ik tussen het reviseren van mijn vaders vitara blok door vast gaan beginnen met de inlaat.

Want dat moet nu ook wel eens gaan opschieten! Want als de wagen van mij klaar is kan ik weer gaan ploeteren!!!
IK MIS DAT ERG!!!

Ajeto
Met vriendelijke groet,

de Ploeteraar
http://www.ploeteraar.nl

De GROOTSTE Vitara website van Nederland met eigen FORUM !!!
Ploeteraar
De Ploeteraar
 
Berichten: 313
Geregistreerd: 26 apr 2006, 16:36
Woonplaats: 't westen ;)

Berichtdoor Ploeteraar » 22 jan 2007, 20:22

Zoals al bekend ben ik bezig met het bouwen van een inlaatspruitstuk. Dit om een multipoint 8V te maken met supercharger.

Door omstandigheden heeft dit project een tijdje stil gestaan, maar word nu weer vervolgd! Ik zal zo nu en dan eens wat foto's plaatsen hoe de vorderingen lopen. Zie hier eerst een paar foto's. Van het weekend gemaakt. Volgens weekend verder!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Word vervolgd.
Met vriendelijke groet,

de Ploeteraar
http://www.ploeteraar.nl

De GROOTSTE Vitara website van Nederland met eigen FORUM !!!
Ploeteraar
De Ploeteraar
 
Berichten: 313
Geregistreerd: 26 apr 2006, 16:36
Woonplaats: 't westen ;)

Berichtdoor Tinus » 22 jan 2007, 20:39

ZOZOZO

ziet er allemaal goed uit , het gaat iig sneller als bij mij met m'n ideen.... :oops:

zal wel mooi zijn als het allemal werkt voor saverne :wink:
Zou zeggen gaat zo door.
Laterzz Martijn (Tinus)

Vitara Ploeter Crew

www.ploeteraar.nl
Avatar gebruiker
Tinus
Mud Maniac
 
Berichten: 188
Geregistreerd: 26 apr 2006, 21:15
Woonplaats: Groet

Berichtdoor Hans » 05 maart 2007, 20:23

Tijd voor een update.
Hoe sta je ervoor?
Groeten Hans

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Avatar gebruiker
Hans
Ploeteraar freak!!
 
Berichten: 1230
Geregistreerd: 27 apr 2006, 10:34
Woonplaats: Rijnsburg

Berichtdoor jeroen » 10 apr 2007, 19:03

is je supercharger al bijna klaar om mee te rijden?

ik zat gisteren effe te kijken op een swift tunig forum maar stonde ook een paar swiftjes met een turbo
ik had een filmpje waar er eentje met een 1.3 turbo motor een toyota supra wist bij te houden ik kon niet zien wie het won met een sprintje op tt circuit
Avatar gebruiker
jeroen
Ploeteraar freak!!
 
Berichten: 10547
Geregistreerd: 04 mei 2006, 19:03
Woonplaats: heiloo

Berichtdoor Ploeteraar » 11 apr 2007, 11:09

Hi,

Nee, nog niet klaar. het inlaatspruitstuk is bijna af. Heb de kabelboom van de KMS ecu al liggen thuis en moet die nog installeren en alle connectoren voor alle sensoren eraan maken. Verder rijd ik nu weer zonder compressor. Omdat met ik een verbruik van 1:5 had!!! Dus maak alles er weer op als ik de KMS aan kan sluiten.

Verders ligt mijn bolide van binnen geheel uit elkaar!!! Compleet dashboard is er uit omdat de kachel lek was. Om die weg te kunnen halen moet het dashboard er uit. Ben gelijk mijn stroomvoorzieningen beter aan het maken. je kent het wel, je krijgt iets nieuw (bv bakkie) en monteerd die er in. Dat moet dan zo snel mogelijk, je gaat dan niet alles los halen om je bakkie te monteren. Echter ik nu alles open heb komen dat soort dingen nu tevoorschijn en maak ik het netjes.

Als alles goed gaat kan ik binnen een week weer achter mijn hoofd computer thuis en kan ik de website updaten en zal ik wat foto's plaatsen!

Groeten!!!

PS: Maar het is niet aan de kant geschoven hoor :lol: Alleen iets naar achteren geschoven. Eerst het nodige om te kunnen rijden.
Met vriendelijke groet,

de Ploeteraar
http://www.ploeteraar.nl

De GROOTSTE Vitara website van Nederland met eigen FORUM !!!
Ploeteraar
De Ploeteraar
 
Berichten: 313
Geregistreerd: 26 apr 2006, 16:36
Woonplaats: 't westen ;)

Berichtdoor Mart » 12 apr 2007, 21:18

Ploeteraar schreef:Als alles goed gaat kan ik binnen een week weer achter mijn hoofd computer thuis en kan ik de website updaten en zal ik wat foto's plaatsen!



De week schiet al weer op hor..................................
hahahahahahahahahahaha
Afbeelding
Avatar gebruiker
Mart
Ploeteraar freak!!
 
Berichten: 4765
Geregistreerd: 26 apr 2006, 18:29
Woonplaats: Langeraar

Re: Zelf een inlaatspruitstuk bouwen

Berichtdoor wolferine » 06 feb 2009, 17:02

Hay de laatste bijdrage hier was van 2007 !!!!

Wat is er geworden van dit project ?????

Bert
Bert.

Afbeelding
Avatar gebruiker
wolferine
Ploeteraar freak!!
 
Berichten: 710
Geregistreerd: 27 jan 2009, 23:39
Woonplaats: Gronau-Epe Duitsland

Re: Zelf een inlaatspruitstuk bouwen

Berichtdoor Ploeteraar » 25 apr 2009, 06:56

Bert en leden,

Dit project ligt stil. Ben daarna begonnen aan de grote verbouwing die momenteel door verhuizing OOK stil ligt. Echter is de laatste verbouwing bijna klaar en kan ik weer rustig verder gaan met mijn eerste project.

Uiteraard zodra ik verder ga kun je dat wel merken op het forum.
Met vriendelijke groet,

de Ploeteraar
http://www.ploeteraar.nl

De GROOTSTE Vitara website van Nederland met eigen FORUM !!!
Ploeteraar
De Ploeteraar
 
Berichten: 313
Geregistreerd: 26 apr 2006, 16:36
Woonplaats: 't westen ;)


Keer terug naar Zelf bouw onderdelen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten

cron