In het kader van help jezelf de kerst door en daarbij de positieve gedachte over al het moois dat ik ging maken vandaag, ben ik vol enthousiasme begonnen aan mijn spacer en adapter project. Je hebt zo van die dagen dat alles tegen zit maar dit was niet zo'n dag. Het was zo'n dag dat alles liep zoals het moest en met mooie oplossingen die ons brein ontsproten.
Ik had natuurlijk al wat voorbereidingen getroffen de dienst ervoor maar ik was nu toch echt in de fine tuning fase beland. Als eerste hebt ik de spacers afgedraaid voor de bestuurders kant. Ik zeg spacers omdat ik er twee heb afgedraaid en die zitten er nu ook dus tussen. In totaal 2 cm. Op de foto zie je 1 spacer al zitten maar ik ben van mening dat er twee tussen mogen. Je kan op de tweede foto eigenlijk al zien dat met 1 spacer de ashoes nog steeds erg ver is uit gerekt.
Als tweede moest de adapter gemaakt worden. Ik heb de as verder afgedraaid tot op de m.i.z. juiste maat. De spacer die ik heb gebruikt voor de linker as heb ik ook gebruikt voor de rechter as. Als eerste heb ik de inwendige kamer gedraaid voor de nieuwe linker as die aan deze kant komt. Daarna heb ik aan de andere kant van de spacer ook een inwendige kamer gedraaid waar het stukje steek as precies invalt. Mooie daarvan is dat de as dan precies gecentreerd zit.
Op de tweede foto zien jullie dat er nog een soort randje zit op het asje. Deze moest eraf want dit was een losse ring die over het massieve deel van de as zat. Ik had dat niet gelijk door maar met het hechten brandde die ring gelijk weg. Nadat de ring weg was de boel mooi afgelast. Ik kreeg nog een goede tip van een collega prutser, "ik ben echt niet de enige bij de brandweer" om het geheel eerst goed warm te maken en dan af te lassen zodat alles mooi spannings vrij wordt.
Oh ja in de tussen tijd nog ff twee keer uitgerukt.
Het volgende issue was, hoe maak ik die adapter vast aan de homokineet. U raad het al wij hebben de moeilijkste weg gekozen want waarom makkelijk doen.
Ik zeg wij omdat mijn collega inmiddels niet meer weg was te slaan en zelf steeds enthousiaster werd en zelf ook dagelijks ligt te prutsen "lees modificeren" aan oude trekkers enz. En twee weten nou eenmaal meer dan 1.
Wij hebben besloten om het geheel aan elkaar te bouten met M10 zeskant bouten met zelf borgende moeren. Dat houdt in dat het onderste boutgat van de ophanging van het diff huis in de weg zit. Hier moest ik even en op mijn hoofd krabben maar tom was enthousiast, en zei "kan geen kwaad hier maken we wel wat voor". Dus hup weg die lip, zit toch allen maar in de weg En zo ontstond er de aangepaste versie van de ophang beugel. De strip die er extra bij is gemaakt zit met twee M8 bouten vast. Gelukkig is de draad metrisch die erin zit, dus dat scheelt weer. Eerst wilden we 1 gat gebruiken maar ach waarom niet twee. Het is ten slotte kerst. Jullie kunnen het bout gat nog zien dat nu over blijft. Dit was weer zo'n geluk moment dat alles precies paste en op zijn plek zat.
Toen dat klaar was werd het alleen maar makkelijker. We kwamen weer in de opbouw fase. De adapter in het huis prikken en klaar
Homokineet eraan vast gebout en alles weer in elkaar gezet. Uiteraard alles gecheckt en gedubbel checkt of alles vast zit en of het diff huis mooi spannings vrij zit. Volgens mij zit het goed zo, maar de tijd zal het uitwijzen.
Nou dat was mijn 24 uurs dienst in een notendop maar het resultaat mag er zijn. Ik ben er tevreden mee en als de assen nu mooi heel blijven is dat helemaal mooi Uiteraard vanochtend op de terugweg naar huis een stukje autobahn gepakt en ik kan u zeggen het voelt goed.