1ste Kerstdag

Zet hier alles wat je zelf gemaakt of ontworpen hebt met technische tekeningen enz.

Moderator: Beheerder

1ste Kerstdag

Berichtdoor Roy » 26 dec 2009, 09:47

In het kader van help jezelf de kerst door en daarbij de positieve gedachte over al het moois dat ik ging maken vandaag, ben ik vol enthousiasme begonnen aan mijn spacer en adapter project. :003: Je hebt zo van die dagen dat alles tegen zit maar dit was niet zo'n dag. Het was zo'n dag dat alles liep zoals het moest en met mooie oplossingen die ons brein ontsproten.

Ik had natuurlijk al wat voorbereidingen getroffen de dienst ervoor maar ik was nu toch echt in de fine tuning fase beland. Als eerste hebt ik de spacers afgedraaid voor de bestuurders kant. Ik zeg spacers omdat ik er twee heb afgedraaid en die zitten er nu ook dus tussen. In totaal 2 cm. Op de foto zie je 1 spacer al zitten maar ik ben van mening dat er twee tussen mogen. 8) Je kan op de tweede foto eigenlijk al zien dat met 1 spacer de ashoes nog steeds erg ver is uit gerekt.

Afbeelding
Afbeelding

Als tweede moest de adapter gemaakt worden. Ik heb de as verder afgedraaid tot op de m.i.z. juiste maat. De spacer die ik heb gebruikt voor de linker as heb ik ook gebruikt voor de rechter as. Als eerste heb ik de inwendige kamer gedraaid voor de nieuwe linker as die aan deze kant komt. Daarna heb ik aan de andere kant van de spacer ook een inwendige kamer gedraaid waar het stukje steek as precies invalt. Mooie daarvan is dat de as dan precies gecentreerd zit.
Op de tweede foto zien jullie dat er nog een soort randje zit op het asje. Deze moest eraf want dit was een losse ring die over het massieve deel van de as zat. Ik had dat niet gelijk door maar met het hechten brandde die ring gelijk weg. Nadat de ring weg was de boel mooi afgelast. Ik kreeg nog een goede tip van een collega prutser, "ik ben echt niet de enige bij de brandweer" om het geheel eerst goed warm te maken en dan af te lassen zodat alles mooi spannings vrij wordt. :023:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Oh ja in de tussen tijd nog ff twee keer uitgerukt. :m26:

Het volgende issue was, hoe maak ik die adapter vast aan de homokineet. U raad het al wij hebben de moeilijkste weg gekozen want waarom makkelijk doen.
Ik zeg wij omdat mijn collega inmiddels niet meer weg was te slaan en zelf steeds enthousiaster werd en zelf ook dagelijks ligt te prutsen "lees modificeren" aan oude trekkers enz. :clap: En twee weten nou eenmaal meer dan 1.

Wij hebben besloten om het geheel aan elkaar te bouten met M10 zeskant bouten met zelf borgende moeren. Dat houdt in dat het onderste boutgat van de ophanging van het diff huis in de weg zit. Hier moest ik even :think: en op mijn hoofd krabben maar tom was enthousiast, en zei "kan geen kwaad hier maken we wel wat voor". Dus hup weg die lip, zit toch allen maar in de weg :shifty: En zo ontstond er de aangepaste versie van de ophang beugel. De strip die er extra bij is gemaakt zit met twee M8 bouten vast. Gelukkig is de draad metrisch die erin zit, dus dat scheelt weer. Eerst wilden we 1 gat gebruiken maar ach waarom niet twee. Het is ten slotte kerst. :dance: Jullie kunnen het bout gat nog zien dat nu over blijft. Dit was weer zo'n geluk moment dat alles precies paste en op zijn plek zat. :003:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Toen dat klaar was werd het alleen maar makkelijker. We kwamen weer in de opbouw fase. De adapter in het huis prikken en klaar :clap:

Afbeelding
Afbeelding

Homokineet eraan vast gebout en alles weer in elkaar gezet. Uiteraard alles gecheckt en gedubbel checkt of alles vast zit en of het diff huis mooi spannings vrij zit. Volgens mij zit het goed zo, maar de tijd zal het uitwijzen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Nou dat was mijn 24 uurs dienst in een notendop maar het resultaat mag er zijn. Ik ben er tevreden mee en als de assen nu mooi heel blijven is dat helemaal mooi :clap: Uiteraard vanochtend op de terugweg naar huis een stukje autobahn gepakt en ik kan u zeggen het voelt goed. :m01:
Laatst bijgewerkt door Roy op 26 dec 2009, 11:37, in totaal 4 keer bewerkt.
Real Trucks Are Built, Not Bought, And Chrome Don't Get Ya Home.

GRIP IS ALLES
Avatar gebruiker
Roy
Ploeter Maniac
 
Berichten: 498
Geregistreerd: 29 okt 2008, 13:56
Woonplaats: Glanerbrug

Re: 1ste Kerstdag

Berichtdoor Mart » 26 dec 2009, 09:52

ja handigheid is niet te koop maar jullie hebben wel alle spullen voor handen vooral dat brandweerrood :023:
Afbeelding
Avatar gebruiker
Mart
Ploeteraar freak!!
 
Berichten: 4765
Geregistreerd: 26 apr 2006, 18:29
Woonplaats: Langeraar

Re: 1ste Kerstdag

Berichtdoor zwartepanter » 26 dec 2009, 11:06

Ik zeg toppie gedaan Roy (ik wil ook bij de brandweer!!!) :023:
De enige echte XT: combi X90/GEO Tracker 1.6i automatic (97pk)
Chassishoogte 43cm
custom built onderstel: o.a. verlengde sam-as voor met airshocks
33x13.5x15 Maxxis Mudzilla LT / 32x11.5x15 Maxxis 751 ATs
Avatar gebruiker
zwartepanter
Ploeteraar freak!!
 
Berichten: 6459
Geregistreerd: 08 sep 2007, 09:10
Woonplaats: Grave

Re: 1ste Kerstdag

Berichtdoor Totalegekte » 26 dec 2009, 11:45

Goed bezig geweest :023:


Ik snap alleen niet waarom er bij zo een dikke spacer er tussen moet die van mij is maar 7mm geloof ik :roll:

Afbeelding


Of zal dat komen dat mijn Diff verder is verlaagd dan die van jouw :think:
Gr Totalegekte
Chassis hoogte 37,5 cm



Afbeelding
Avatar gebruiker
Totalegekte
Ploeteraar freak!!
 
Berichten: 5847
Geregistreerd: 02 mei 2007, 16:40
Woonplaats: Oosterbierum/Friesland

Re: 1ste Kerstdag

Berichtdoor RobinHel » 26 dec 2009, 13:21

DIE IS NETJES ROY!

Heel netjes gedaan, vakwerk!
Afbeelding
Avatar gebruiker
RobinHel
phpbb beheerder
 
Berichten: 4513
Geregistreerd: 25 mei 2008, 22:27
Woonplaats: Carport in Westervoort

Re: 1ste Kerstdag

Berichtdoor Roy » 26 dec 2009, 18:47

Totalegekte schreef:Goed bezig geweest :023:


Ik snap alleen niet waarom er bij zo een dikke spacer er tussen moet die van mij is maar 7mm geloof ik :roll:

Afbeelding


Of zal dat komen dat mijn Diff verder is verlaagd dan die van jouw :think:


Dat zal ik jou uitleggen bas, Toen ik die spacer ertussen had kon ik de as op iets meer dan een centimeter na terug de naaf induwen. Dat betekent dat hij bij het uitveren weer tegen de rand van het homokineet huis aan komt. Vandaar nog een spacer samen 20 mm. En jij hebt 7 zeg je, dus wat is 13mm, toch :003: :003: Misschien komt dat door de diff verlaging die ik heb. Tijd zal het uitwijzen. Kan ook zijn dat jou spacer te krap en dat het nu nog steeds is goed gegaan. :pary:

Dinsdag heb ik weer dienst en dan zal ik eens met een kritisch oog kijken :wink:
Real Trucks Are Built, Not Bought, And Chrome Don't Get Ya Home.

GRIP IS ALLES
Avatar gebruiker
Roy
Ploeter Maniac
 
Berichten: 498
Geregistreerd: 29 okt 2008, 13:56
Woonplaats: Glanerbrug

Re: 1ste Kerstdag

Berichtdoor Roy » 26 dec 2009, 18:47

RobinHel schreef:DIE IS NETJES ROY!

Heel netjes gedaan, vakwerk!


Dank u :003:
Real Trucks Are Built, Not Bought, And Chrome Don't Get Ya Home.

GRIP IS ALLES
Avatar gebruiker
Roy
Ploeter Maniac
 
Berichten: 498
Geregistreerd: 29 okt 2008, 13:56
Woonplaats: Glanerbrug

Re: 1ste Kerstdag

Berichtdoor Modder Erik » 26 dec 2009, 19:19

Mooi man.

Nou ff volgas een glibberige berg opstuiven, dan zijn alle vragen over spacer dikte gelijk beantwoord :005:

Succes

Erik
Als je 't mij vraagt , weet ik het niet
Avatar gebruiker
Modder Erik
Ploeter Maniac
 
Berichten: 427
Geregistreerd: 20 nov 2009, 08:43
Woonplaats: Den Haag

Re: 1ste Kerstdag

Berichtdoor Totalegekte » 26 dec 2009, 19:35

Bij mij zit t perfect is al door me zelf ondervonden en door al heel veel in Engeland waaronder Dave (Bits4vits)

Daarom mijn twijfel of t bij jouw wel goed komt je moet er ook rekening mee houden dat ie nog moet inveren (inschuiven) :think:

Maar ja ik ben ook weer een stukkie hoger als jouw daarom ook mijn twijfel :think:

maar daar integen is mijn Diff een stukkie verder verlaagt :!:

Zo als je zegt wat is 13 mm :003:
Gr Totalegekte
Chassis hoogte 37,5 cm



Afbeelding
Avatar gebruiker
Totalegekte
Ploeteraar freak!!
 
Berichten: 5847
Geregistreerd: 02 mei 2007, 16:40
Woonplaats: Oosterbierum/Friesland

Re: 1ste Kerstdag

Berichtdoor jeroen » 26 dec 2009, 21:26

damm wat netjes gemaakt :023:
Avatar gebruiker
jeroen
Ploeteraar freak!!
 
Berichten: 10547
Geregistreerd: 04 mei 2006, 19:03
Woonplaats: heiloo

Re: 1ste Kerstdag

Berichtdoor MudSylli » 31 dec 2009, 12:13

Ziet er goed uit.
It's better to be Offroad than off the road. Swingende groet, Sylvo
Avatar gebruiker
MudSylli
Ploeteraar freak!!
 
Berichten: 1854
Geregistreerd: 29 jan 2008, 16:00
Woonplaats: Heemskerk


Keer terug naar Zelf bouw onderdelen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten

cron